Överraskande Örebro = fiasko.
Som ni förstår har Four PR sitt säte – med grund och utgångspunkt – i Örebro. Något vi är mycket stolta över, då det är en fantastisk stad.
Med en å som rinner genom stadens centrala delar likt en levande pulsåder och omsluter stadens hjärta – Örebro Slott – på ett perfekt sätt. Centrum ligger bra till och det är goda förutsättningar för att stadskärnan ska växa. Cykelvägar överallt – ÖVERALLT! Det levande, dock lite avsides, Örebro universitet. Karlslunds skogar som är tillgängliga för alla. Rävgången och Oset nere vid Hjälmaren. Örebro är en naturnära stad. Men även en citystad, med många etablerade butiker och hela fyra gallerior (om man räknar lite snabbt). Ett bra utbud på restaurangpärlor – inte minst Four PRs favoritställe Lilla Örebro.
Vi gillar att stället heter Lilla Örebro. Det visar på en stolthet för staden och en kaxighet att man ser sig själv som en lika självklar del av Örebro som exempelvis Svampen eller stadsparken.
Men med en såhär fin stad – med enorm potential för utveckling – kan man väl förvänta sig mer kraft från kommunens sida?
Nja..
Vet ni vad Örebros officiella ”slogan” är?
När vi hörde om den slog sig en knut i magen. Den beskriver inte Örebro. Alls.
”Överraskande Örebro”
Det är vår slogan.
Frågorna hopar sig.
Vad är det som är överraskande? Är det alltid bra med överraskande saker? Blir vi ens överraskade i Örebro? Var det mest en lek med första bokstaven Ö i de båda orden? Frågorna är många, men svaren är få.
Om vi ser till årets valcirkus i Örebro kanske vi kan kalla det för överraskande. Men mer jobbigt överraskande med politiker som utropar sig till segrare innan det ens är över.
Ne. Överraskande Örebro är ett stort fett skott i sitt eget varumärkesben.
Som PR-tänkare tycker vi det är uselt.
Som örebroare känner vi ingen tillhörighet.
Som företagare blir vi livrädda, vad är det för oväntade överraskningar som väntar oss?
Örebro är inget, om ni ursäktar uttrycket, ”jävla kinderägg”. Staden är så mycket mer.
Ska staden med så mycket liv, potential och frammåtanda verkligen begränsa sig med ett så krystat och PR-mässigt stolpskott till slogan som ”Överraskande Örebro”.
Överraskande Örebro.
Nu tänker ni att vi bara sitter här och klagar?
Ja, det är precis vad vi gör. Och vi hoppas att man inte betalat några pengar för det här påhittet. Samtidigt erbjuder vi oss gärna att sätta oss ned och prata varumärkesbyggnad för Örebro helt gratis.
Vi på Four PR tror att vi kan komma på en bättre slogan åt staden vi tycker så mycket om.
Eller nej. Inte tror, vi vet.