Lucka 7
Tips 8: Bli expert på din målgrupp. Det gäller att känna till sin målgrupp väl innan man göra några insatser vad gäller PR- och marknadsföring. Intressen eller rent allmän fakta om målgruppen, även det mest obetydliga kan vara relevant när det väl kommer till kritan.
Exempel kan vara 80-talisterna;
- Det råder hög arbetslöshet hos 80-talisterna och den är högre bland män än kvinnor.
- Populäraste killnamnet är Johan och tjejnamnet är Anna
- Den viktigatse händelsen för 80-talisterna är terrorattacken 2001 i New York.
- Det viktigaste när de söker jobb är att det är högavlönat
- Björnes magasin är det TV-program som gjort störst intryck hos 80-talisterna
Och så vidare. Allt ovan kan tyckas oviktigt, men de säger en hel del om 80-talisterna och om det är de som man ska marknadsföra mot är det viktigt att veta vad de refererar till och vad de har för tankar i olika frågor.