Telia gör som Four
I dagarna lanserades Telia Sveriges nya grafiska profil och logotyp. Telias tidigare logotyp lanserades så sent som 2000, så det kan säkert förvåna en del att de byter profil så snart igen. Bytet är dock ett led i att alla företag ägda av TeliaSonera, dvs. tiotals telekomföretag över hela världen, ska ha en gemensam profil. I och med den nya logotypen hänger Telia på den trend som Four PR var med på redan för ett drygt år sedan: den nya innefärgen är lila!
Four PRs grafiska profil går i lila och svart. Svart har alltid varit en strikt färg som inger en känsla av seriositet, en viss exklusivitet och leveranssäkerhet. Men den svarta färgen är ju lite stel och tråkig.
Många företag väljer därför att kombinera svart med exempelvis blått (som är en lugn färg som signalerar trygghet, att avsändaren har en stabil bakgrund och framtid) eller rött (som är en lite mer vågad färg men i vår del av världen är tydligt kopplad till känslor). Båda dessa färger är väldigt vanliga. Four PR är som våra kunder vid det här laget vet en kreativ byrå där det är nära till galna idéer men där det alltid finns en stark drivkraft att förädla de galna idéerna till något större, till det vi brinner för: att ge våra kunder all hjälp i att bygga sina relationer.
Detta vill vi naturligtvis förmedla i vår logotyp, ”men hur ska vi göra det?” var frågan som dök upp hos oss. Vårt svar blev att blanda det lugna och trygga med det uppstickande och känslomässiga och vips var färgen Four PR-lila född.
Telias lila färg är något mörkare än Four PRs, vilket kan förklaras av att koncernen har många företag i Asien och Kina, länder där det strikta och seriösa ges mer vikt. Men vi på Four PR gillar ändå att en jättekoncern som TeliaSonera vågar agera kreativa uppstickare och välja den moderna färgen lila.
Vilka andra företag känner du till som har lila i sin profil? Skriv en kommentar och berätta!