Google gör ett försök att säkra sin plats i människors vardag
Skrivet av

Four PR

19 juli
2011
19 juli
2011

Google gör ett försök att säkra sin plats i människors vardag

Ja, och så kom den! Facebook-rivalen. Google har sedan en lång tid tillbaka varit en given del i människors liv i form av sökmotor och nu ska de utöka sitt användningsområde ännu mer och ge sig in i community-djungeln. Precis som det var med Spotify vid starten så behövs en invite för att kunna bli medlem, så ännu är det lite ”exklusivt” att få pröva på. Bra PR-strategi som leder raka vägen till en snackis och trends på Twitter samt en längtan efter att få sålla sig till de som fått testa.

Ja, och är det någon som någonsin ska slå Facebook så är det säkerligen Google som ju ändå är något gammalt bekant och inget helt nytt. Google+ verkar enligt promotionvideon innehålla ganska så liknande funktioner på Facebook, fast de har tagit det snäppet längre. Videochatter med sina vänner samt ett ”kretsträd” där vännerna kan delas in efter egenskaper (familj, arbetskamrater osv.) och för att inte förglömmas; gruppchatter! Man verkar ha snappat upp det som Facebook saknat och bakat ihop det med de bästa funktionerna och voila, en styck ny beroendeframkallande sak. Helt i rättan tid, dessutom.

Det lär vara krångligt, konstigt och nytt i början men inom två år kommer säkert Google+ ha blivit en lika given del i människors vardag som Facebook är nu. Men den som lever får se!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.