Håller världen på att begå digitala självmord?
Läste en intressant artikel i det nya numret av Kupé häromdagen om den digitala paniken vissa människor upplever och om hur de sedan raderar alla sina konton på internet, det vill säga ”begår digitala självmord”. Nätskepticismen verkar växa och enligt en undersökning av företaget Symantec skulle över hälften av de som deltog radera all information som fanns om dem själva på internet med ett enda klick om möjligheten fanns. Hur många som deltog framgick inte, men över hälften är ändå ganska mycket. Men varför?
Jag har ingen aning, men det är ganska lätt att ibland glömma hur kort tid internet egentligen har funnits (eftersom att det numera känns som en självklarhet), och samtidigt hur fort utvecklingen har gått. Det ÄR trots allt inte så längesen som vi alla satt och slösurfade med modem och Lunarstorm var Sveriges största community. Hur långt har vi inte kommit sen dess?! Kanske är det de ständigt ökade kraven på utveckling och att det ska gå snabbt som har gjort att folk tröttnar. Kanske har vi kommit till en punkt då utvecklingen helt plötsligt lugnar ner sig. Facebook och Twitter har ju funnits ganska länge nu och Google+ har ännu inte riktigt lyckats ta över och imponera på gemene man. Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet, menar i artikeln att det har blivit inne att vara nätskeptiker och att visa att man minsann har kvalitetstid och ett ”riktigt” liv IRL.
Kan även tänka mig att Facebook inte riktigt är det ultimata stället om man är ensam. Hetsen om att ständigt skaffa fler vänner och visa upp vilket ”perfekt” liv man har leder till att många mår dåligt hävdar en ”anonym bloggare” i artikeln. Facebook blir väl kanske lite som julafton, jättebra och trevligt för de som har vänner, men en ångestfaktor för övriga (trots att internet i övrigt är ett jättebra sätt för ensamma att prata med och komma i kontakt med andra).
Fascineras dessutom över att folk har varit snabba att bygga affärsidéer kring detta (syftar här på alla de sajter som erbjuder att rensa upp en individs aktiviteter i sociala medier). Det finns branscher för allt!
/Emilia, Facebook- och Twitterälskare och icke-digitalt-självmords-benägen