Melodifestivalens gigantiska PR-värde
Skrivet av

Fredrik Stengarn

13 mars
2012
13 mars
2012

Melodifestivalens gigantiska PR-värde

Melodifestivalen avgjordes i helgen. Detta superevenemang som samlar en oerhört stor del av Sveriges befolkning i tv-sofforna. Från Ystad i söder till Haparanda i norr.

Oavsett vad man tycker om den här typen av underhållning har alla en åsikt. På ett eller annat sätt. Är det inte om Björn Ranelids medverkan så är det att Helena Bergström är trevlig. Och så vidare. Det är precis det här som gör – och har gjort – Melodifestivalen så oerhört stark.

PR-värdet i Melodifestivalen är enormt. Ett oerhört bevis för detta var givetvis att TV4 Nyhetsmorgon vigde en stor del av sitt söndagsprogram till att prata om just Melodifestivalen. Visa bilder därifrån. Ringa upp Loreen etc.

TV4 pratar alltså i SITT morgonprogram om sin konkurrents stora tv-program. Visst, de nämnde inte Sveriges Television, men det ligger underförstått i Melodifestivalen-begreppet.

För att inte tala om alla företag vars varumärken hakar på Melodifestivalen-trenden under festivalveckorna. Det blir dessutom en win-win. Melodifestivalen tjänar på att de här chipsföretagen, tacoföretagen etc lyfter fram Melodifestivalen och varumärkena tjänar på att förknippas med musiktävlingen.

Melodifestivalen skapar intresse i alla medier i princip. Det är något som egentligen  väldigt få fenomen lyckas med. Vi talar fotbolls-VM, OS och våra val som ligger liknande rent uppmärksamhetsmässigt. .

Eva Hamilton, högste höns på SVT, är förmodligen väldigt nöjd. Festivalgeneralen Christer Björkman borde också gnida sina händer i förtjusning. Han ansvarar ändå för ett av Sveriges största evenemang.

Kort sagt, SVTs stora utmaning är att se till att intresset för Melodifestivalen förblir högt. Något som Björkman faktiskt lyckats med bra, främst genom att släppa in fler genres i tävlingen. Årets final visade kanske den största bredden på många många år. Helt nödvändigt.

Men de som anser att SVT, som är en public service-kanal, inte ska hålla på med den här typen av underhållningsjippon då? Well, utan att ta särskilt stor ställning så kan man kontra med; varför ska SVT inte som största tv-kanal sända ett nöjesevent som bevisligen uppskattas av en oerhört stor del av befolkningen så länge som de också fortsätter hålla en bred tv-tablå?

Personligen gillar jag Melodifestivalens samlande kraft i det här landet. Vi får något att samlas kring och prata om vid fikaborden och på lördagskvällarna.

Loreen var för övrigt en vördig vinnare, det måste vi ge henne. Men personligen föredrog jag Dannys ljusshow mer rent visuellt. Låtmässigt var det relativt oavgjort.

Men min största kredd går till Björn Ranelid. Vilken människa! Vi behöver fler som skiter i folks gnäll och gör som man själv känner för.

/Fredrik

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.