McDonald’s lanserar sina wraps med mobilapp
Smarta telefoner med möjlighet att ladda ner program och appar, GPS och ständig internetuppkoppling öppnar många nya möjligheter för företagskampanjer. Marknadsavdelningar och byråer utforskar ständigt nya sätt att dra nytta av möjligheterna, och ännu vet vi väldigt lite om vad som är rätt och fel; vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Det senaste exemplet på produktlansering genom smartphones är McDonald’s nya wraps. Genom McDonald’s egen app för Android och Iphone kan användaren se en karta där virtuella McWraps finns utplacerade. Försten till wrapen kan plocka upp den med hjälp av sin telefon och ta den till närmaste McDonald’srestaurang och byta den mot en fysisk version. Smart i all sin enkelhet om du frågar mig.
Kampanjen påminner om Vodafone Tysklands tävling ”BufferBusters” från i fjol, som gick ut på att samla buffermonster med hjälp av sin telefon och lämna dem hos en Vodafonebutik, och biltillverkaren Minis tävling ”Getaway Stockholm” hösten 2010, där det gällde att behålla en virtuell bil i sin telefon och hålla sig borta från andra tävlanden.
Har du sett andra kreativa användningar av smartphones till kampanjer eller tävlingar?