Det stormar kring Max – här kommer några reflektioner
Skrivet av

Fredrik Stengarn

23 januari
2014
23 januari
2014

Det stormar kring Max – här kommer några reflektioner

Hamburgerkedjan Max har haft hektiska dagar. Här kommer mina tankar och reflektioner kring vad som hänt. 

Senaste är att Max-restaurang i Uppsala gått ut med ett mejl till de anställda att den som har lägst merförsäljning kommer att ”få en liten bestraffning”. Merförsäljningen är uppbyggt i ett klassiskt seriesystem där man kan avancera och degraderas beroende på sina säljresultat. Lägsta serien kallas ”Korpen” och det är i den som det delas ut en bestraffning.

Max ledning har gått ut och meddelat att man inte står bakom detta. Enligt ledningen är det hela ”en höna av en fjäder”. 

Innan detta har ett av VD Richard Bergfors interna nyhetsbrev läckt ut i media. Anledningen till att brevet blivit så uppmärksammat är för att VD:n i slutet av brevet varnar de anställda för vilka konsekvenser en S och V-märkt valvinst kan få. Avslutningen ses som ett subtilt hot; att om man inte röstar på Alliansen kommer restaurangmomsen höjas och i och med det kommer Max omsättning minska och därmed också antalet anställda.

Max krishanterar det hela utan pr-byrå, vilket märks.

Som om inte Max synts tillräckligt i negativ dager så gick VD:n anmärkningsvärt nog ut i Resumé och basunerade ut sin irritation på att intern information läcker ut i media. Han tycker att det är en katastrof att det han skriver i det interna nyhetsbrevet når fler än de anställda. Bland annat menar han att han skrivit om företagshemligheter.

Här kommer mina reflektioner på det hela:

  • Bestraffningsmejlet: Att man har säljtävlingar är ingen nyhet, utan förekommer i många branscher och organisationer och är ofta uppskattade. Problemet är att man pratar om bestraffning och sätter en press på medarbetarna genom rädsla, istället för att fokusera på moroten att den som säljer bäst kan vinna ett mycket fint pris. Här borde man se över om liknande upplägg finns på andra restauranger. Det spelar ingen roll om straffet är att städa ett soprum eller en uppsägning. Bestraffningar av den här typen är förlegade och borde inte finnas. Förhoppningsvis är detta ett dåligt internt skämt som gått fel.
  • Nyhetsbrevet som läckt ut: Det är inget konstigt med att Max försöker förklara internt hur det fungerar med restaurangmomsen och vilka effekter momssänkningen har haft på företaget. Det är en fråga som är av yttersta vikt för företagets ekonomi. Precis som att SJ förhoppningsvis informerar sina anställda om vikten av satsningar på infrastrukturen. Problemet, som jag ser det, i nyhetsbrevet är att man lyfter fram det som negativt att rösta på S+V, vilket indirekt helt förståeligt kan tolkas som att man uppmanas att rösta på Alliansen. Jag undrar om inte Max har en kommunikationsavdelning? Det här är ett generalfel. Känslan är att Max utövar påtryckning mot sina anställda, med hot om uppsägningar som hävstång. Fokus borde ligga på restaurangmomsen som sakfråga och inte på politiska partier. Det blir väldigt förenklat om man bara pratar om att S och V inte får vinna valet, eftersom frågan är mer komplicerad än så. Herregud, samhället är mer komplicerat än huruvida restaurangmomsen ska vara 12 procent eller inte.
  • VD Richard Bergfors raseri: Det stora problemet enligt mig är dock inte ovanstående två frågor. Det stora problemet är att Max vill vara en sluten organisation. Helt utan transparens och respekt för sina anställda. VD:n hänger i princip ut sina anställda som förrädare som läcker företagshemligheter, om man ska tro intervjun i Resumé. Han kan väl få tycka att hans anställda agerat fel, men det är ganska förlegat sätt att se på det. Såhär: Man kan inte vara så naiv att man tror att det man skriver i mejl och nyhetsbrev till personal ska stanna internt. Man måste utgå ifrån att allt som skrivs internt även ska kunna stås för om det kommer ut externt. Har man företagshemligheter får man behålla dem i slutna rum. Enligt mig visar Richard Bergfors okunskap och naivitet. Han gör det också klart att Max är en organisation som vill vara sluten. På Max går man minsann inte till media. Ett farligt sätt att se på saken, enligt mig. Som pr-rådgivare kan jag konstatera att VD Richard Bergfors skadat företaget mer än de två anställda som läckt försäljningsmejlet, respektive nyhetsbrevet till media. Han förmedlar en bild av Max som ett företag där man inte ska få säga ifrån om man tycker något är fel och absolut inte till någon utanför företagets väggar.

Den sista punkten är ett problem som jag tror de måste jobba med. Hoppas Max kommer igång med sin pitchinbjudan till pr-byråer snart, för de behöver extern hjälp. Dels att kommunicera tydligare och dels att förändra deras förlegade attityder till information och transparens.

Four PR är tillgängliga.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.