Vad gör alla superokända PR-konsulter hela dagarna?
Skrivet av

Fredrik Stengarn

16 december
2016
16 december
2016

Vad gör alla superokända PR-konsulter hela dagarna?

Jag fick en fråga här om dagen: ”Vad gör du om dagarna?”. Och det slog mig att det är mer än man själv tror. Svaret blev såklart först att jag hjälper våra kunder att kommunicera. Mer specifikt att vi planerar, utför och utvärderar PR-insatser, som syftar till att stärka relationerna till våra kunders intresse-/målgrupper. Enkelt, eller hur?

Men vad innebär det?  Rent konkret? Som PR-konsult gör man allt. Hur konkret det svaret nu kan tyckas vara. Men sanningen är den att jag gör allt från att servera kaffe till att läsa in mig på underlag så som förstudier, propositioner, motioner, utvärderingar, forskningsrapporter och liknande text- och datatunga alster. Som om inte det vore nog spenderar jag en stor del av mina tid med att skriva. Texter av olika slag. Pressmeddelanden, rapporter, debattartiklar, nyhetsartiklar, informationstexter och kanske framförallt e-post. Dessutom gör jag ju som många andra konsulter, gå på möten och hummar lite grann.

Det viktigaste jag gör om dagarna är dock att hjälpa mina kunder. Avlasta deras arbetsbörda. Ge dem råd i svåra frågor, så väl organisatoriska som kommunikativa. För mig handlar det om att finnas där som en medspelare och bollplank. Ibland för att lyssna, ibland prata och ge råd. Därför handlar PR-konsultrollen så otroligt mycket om förtroende. Att man som kund våga utlämna sig själv och sin organisation till mig. Det är något jag såklart känner stor respekt och tacksamhet inför. För att inte tala om stolthet.

Under året har jag jobbat med ett 20-tal olika kunder som sträcker sig över en rad branscher. Det har rört sig om högt och lågt För dem har jag läst många sidor text. Skrivit många, säkert hundratals, pressmeddelanden. Pratat många timmar i telefon. Och på det druckit en jäkla massa koppar kaffe.

Tack vare mina insatser, som i regel är osynliga, har vi på Four PR hjälpt våra kunder att förbättra samhället. Oavsett om det handlar om revolutionerande it-lösningar eller smarta innovativa uppfinningar som bryter ny mark i länder som USA, Australien och på den europeiska kontinenten.

När jag fick den där frågan tittade jag tillbaka på mitt 2016. Och kan konstatera att jag hunnit med massor. Tänk då på hur mycket mina kollegor hunnit med. Vad vi som byrå hunnit med. Det känns fantastiskt!

Du borde stanna upp såhär inför julen och titta tillbaka på dit år. Du har gjort mer än du tror eller minns. Jag lovar. Det är genom att förstå vad man gjort som man kan göra saker bättre i framtiden. Så unna dig den tiden, eftersom jag tror att du kommer bli stolt. Gör det tillsammans med dina kollegor vetja.

Men framförallt kan jag, genom mina tillbakablickar, konstatera att jag har kul om dagarna. Tillsammans med mina kollegor och kunder. Det är viktigt.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.