Mötet är grunden
Vi har kunder som ofta deltar på olika mässor. Själv har jag varit skeptisk till mässan som forum ganska länge. När vi började jobba med digital kommunikation, hemsidor och effektiva kanaler för information trodde jag, liksom många andra, att mässan som forum skulle tappa relevans. Vi trodde ju på portaler, massmail och sökord. Kanske till och med att det räckte med rätt URL eller den bästa e-handelsplattformen.
Men, den digitala kommunikationen utvecklades och nu har vi på något sätt gått runt ett varv. Sociala medier har hjälpt oss att återta relationen i kommunikationen. Masskommunikationen backar och den personliga kommunikationen blir viktigare igen. Och precis som min kollega Fredrik Stengarn skrev för en tid sedan så är den mänskliga relationen – eller mötet – grunden. Då blir det lite viktigt med sociologi, socialpsykologi och beteendevetenskap. Och att reflektera lite över våra egna sätt att vilja göra saker.
Vi överlever inte som människor utan att möta andra. Det går inte att leva ett bra liv utan riktiga relationer. Människor behöver människor, oavsett om det är affärsrelationer eller kärlek. Under samma eftermiddag får jag följande saker i mitt flöde:
Ser psykiatrikern Robert Waldingers TED-talk om lycka, från november 2015. De här knappa tretton minuterna är viktiga. I en unik, lång studie av vad som gör människor lyckliga kommer forskarna fram till att sociala relationer är väldigt bra för oss och det är kvaliteten på dina relationer som är betydelsefull. Starka och tillitsfulla relationer kommer att göra dig friskare, klokare och skydda din hjärna.
Självklart? Ja, kanske. Men lever vi så? Jobbar vi så? Kanske inte varje dag.
Eftersom vi har kunder som varit på MWC i Barcelona nyligen så är det intressant att läsa Computer Swedens sammanfattning av årets upplaga av mässan. ”Samtidigt vittnar alla vi pratar med om MWC:s värde som mötesplats. För alla från små svenska bolag till de största jättarna är det möten, möten och möten som gäller. Alla är på plats och det är årets bästa chans att träffa både nya och gamla kunder och partner i köttet.”
Jag tror inte att formen för mötet alltid är det viktigaste, men vill vi nå fram till varandra med idéer, erbjudanden, behov och alla de där andra sakerna som vi människor går och bär på, då kommer det vara grundläggande att möta andra människor. När vi lyssnar på varandra, upplever saker tillsammans och hittar de gemensamma nämnarna – då händer det bra saker. Och det är kanske den bästa anledningen för mig att gå till jobbet varje dag. Att möta andra, men också att skapa förutsättningar för att människor ska mötas.