Skrivet av

Elin Nilsén

7 december
2017
7 december
2017

Hur du som influencer kan bana väg för goda samarbeten med oss som PR-byrå

I ett tidigare blogginlägg pratade vi om Native Marketing, en marknadsföringsform som ökar mer och mer. Personlig kommunikation ger högre förtroende och information som kommer från någon vi litar på eller kan identifiera oss med gör oss mer mottagliga. I det här inlägget vänder vi oss till dig som influencer. Nedan följer fyra tips för hur du kan underlätta varumärkessamarbeten för oss som byrå och hur vi i och med det kan erbjuda dig samarbeten med relevans.

Se till att vi får tag på dig
Vi har full förståelse för att du som etablerad influencer ständigt matas med både önskade och oönskade inviter till samarbeten. Men hur ska vi nå dig om du väljer att inte publicera dina kontaktuppgifter? Tydliggör istället hur du vill bli kontaktad direkt i dina sociala kanaler så att vi på ett enkelt sätt kan nå dig där du vill bli nådd. Ett tips kan vara att ha separata kontaktuppgifter specifikt för samarbeten.

Berätta för oss vad du vill och kan göra
Är det så att du föredrar vissa typer av samarbeten framför andra? Låt oss veta vid vår första kontakt. Du ska känna dig bekväm med samarbetet vi presenterar, dina riktlinjer är viktiga för oss. I många fall kan vi anpassa och förändra. Kom även ihåg att bara för att det inte blev något denna gång betyder inte det att vi inte kommer kontakta dig igen för framtida samarbeten, var därför så ärlig som möjligt. Ju mer vi vet om dig desto enklare blir det att hitta rätt samarbeten mellan just oss.

Låt oss veta vad du kan generera
Se till att ha tidigare resultat dokumenterade. Vi vill veta vad samarbetet kan generera och desto fler resultat du kan påvisa desto högre chans är det att vi kan ingå en långvarig relation. Ha dina USP:ar* och kostnadsuppgifter samt målgrupp och statistik väl paketerat för att göra startsträckan kortare.

*USP står för ”Unique Selling Point” och innebär helt enkelt allt som utmärker dig inom ditt område.

Lagar och regler
Vi förväntar oss att du som uppdragstagare har koll på de lagar och regler som gäller. För oss är det A och O att marknadsförings- och lotterilagen följs och att samarbetet därmed sker enligt konstens alla regler. Annonsering via sociala kanaler regleras mer och mer och du som uppdragstagare bär ett stort ansvar i att hålla dig uppdaterad.

Tre snabba:

  • Försök ha lika bra koll på oss som vi har på dig. Arbetar vi med varumärken du skulle älska att jobba med? Pitcha din idé, kanske kan vi nå oanade höjder tillsammans?
  • Ha koll på vilka som följer dig, mängden följare blir mer och mer irrelevant, det viktiga är vilka de är.
  • Är vi ärliga mot varandra ökar chanserna för att uppnå bästa resultat för båda parter. Låt oss köra med öppna kort och jobba mot gemensamma mål.

Vill du pitcha din idé? Tveka inte att höra av dig. Vi lyssnar gärna.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!