Nya sociala mediet Vero kommer utmana marknadsförarna
Skrivet av

Fredrik Stengarn

27 februari
2018
27 februari
2018

Nya sociala mediet Vero kommer utmana marknadsförarna

Det finns ett nytt socialt medie att hålla utkik efter. Nya appen Vero utlovar ett algoritmfritt flöde. Något som kan revolutionera en hel bransch. Deras mission är att ge användaren kontrollen och göra det enkelt att dela innehåll med de som just du vill dela det till. De vill även distansera sig själva från det traditionella sociala mediet. Vi på Four PR har tagit oss en titt på det.

Många flaggar allt mer att man är trött på algoritmstyrda sociala medier. Facebook styr stenhårt vad du ser och inte ser i ditt flöde. Ibland kan man fundera på om vissa av ens vänner ens är i livet, eftersom man inte sett ett jota från dem på hur länge som helst. Men när du besöker hens sida så är det ett livligt flöde av innehåll – dock ett innehåll som Facebook bestämt att du inte är intresserad av. Likadant fungerar Instagram sen något år tillbaka. Algoritmer styr allt.

Appen Vero är ett svar på den skepsis som uppstått kring algoritmernas sätt att filtrera våra sociala medier, men också ett alternativ till den som inte vill ha sin data insamlad. En del har varit inne på att det är just det hårda algoritmstyrda flödet som kommer ta kål på ex Facebook – varför ska jag vara där om jag ändå inte ser vad mina vänner skriver? I Vero ser du allt. De marknadsför sig med taglinen ”Less social media, more social life”.

Läs hela deras manifest här>

Inte en ”ny” app
Appen, som funnits i flera år, har först nu hamnat i blickfånget. Sannolikt eftersom fler och fler blivit allt mer medvetna om de filterbubblor som våra sociala medier bygger upp runt om. I appen styr du helt vad du delar med vem. Du har kontrollen. Du kan också kategorisera dina kontakter – beroende på hur väl du känner dem. Exempelvis om de är nära vänner eller rent av bara följare. Och nivåer där emellan.

Appen är – enkelt uttryckt – som ett renare Facebook. Där du ser allt i kronologisk ordning, efter hur det publicerats.

Rätt att använda ditt material
Haken? Den är bara gratis för den första miljonen användare. För de som laddar hem den efter det kommer det kosta. Oklart vad. Dessutom äger appen rätt att använda allt material du laddar upp. Däremot samlar de inte någon data om dig som användare, enligt dem själva.

Just nu är de relativt få svenskar som använder appen. Och det lär dröja ett tag innan intresset växer även här. Man kan säga att den just nu används av en nischat klick människor, och kan därför kännas lite sluten som socialt medie.

Blir det en succé? Det återstår att se. Men trenden att människor helst inte vill ha algoritmstyrda sociala medier lär fortsätta växa. Det tog ett bra tag för Snapchat att bli ett socialt medie i nivå med de övriga etablerade aktörerna, men nu räknas ofta upp som ”standard”.

Vad innebär Vero för marknadsförare?
Marknadsföring då? Just nu har de inga annonser. Och de är tydliga i sin kommunikation att det är detta som gör appen ”fri”. Om användarna börjar överge etablerade sociala medier som Instagram och Facebook till förmån för detta kommer annonsörerna behöva tänka nytt. Likaså företag som idag har börjat spendera tusentals kronor på sin närvaro i de etablerade sociala medierna. Det lär komma fler alternativ som liknar Vero, det är något att förhålla sig till.

Vår bedömning är att Vero är här för att stanna. På vilket sätt återstår att se.

 

Foton: Vero

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.