Skrivet av

Fredrik Bronner

4 april
2018
4 april
2018

Ska kommuner och kommunala bolag jobba med PR?

Ska kommuner och kommunala bolag verkligen satsa resurser på PR? Är inte dessa organisationers främsta uppdrag skola, välfärd och samhällsbygge? Är inte det viktigaste att kommunens invånare, företag och organisationer får ett rättssäkert och kvalitativt bemötande?

Svaret är ja och jo, på samtliga frågor.

Svenska kommuner och de bolag de driver kan utveckla sin dialog med de viktigaste aktörerna – människorna som lever i kommunen. Människorna som går till jobbet, skolan och hem igen. Människorna som fastnat utanför. Människorna som fastnat innanför. En kommun är summan av det som alla de här människorna gör. Och på en tidslinje så finns det människor som gått före, vi som går nu och de som ska komma efter oss.

Alla påverkar vi bilden av platserna vi finns på. Sammanhangen vi delar.

När vi utvecklar våra kommuner, platser och städer så förutsätter det relationer mellan människor. Då räcker det inte med information till medborgare – det krävs kommunikation. Lyssnande och dialog är grundläggande. Människor som delar sammanhang kan inte reduceras till kunder eller brukare.

Det är lätt att fastna i ett tänkande där kommuner konkurrerar med varandra om resurser. Om investeringar, etableringar och statliga bidrag. Om besökare. Om fina placeringar på olika rankingar och listor. Men, det är inte där det viktigaste kommunicerandet sker.

Kommunen är summan av det som människorna i kommunen är, gör och står för. Kommunen är det sätt vi valt att dela på platserna vi lever på. Så en kommun som har en tydlig och bra dialog där människorna är delaktiga på olika sätt kommer på ett enklare och mer relevant sätt att kunna berätta om sina fördelar för omvärlden.

De flesta kommuner har goda anledningar att utveckla goda relationer med människor och aktörer utanför kommunen. Det kan handla om att attrahera människor att flytta in, investerare att satsa pengar, nya företag att etablera sig eller besökare att komma och hälsa på.

Här är PR en av vägarna till framgång i arbetet med attraktionsmarknadsföring. För den som vill kommunicera bra med omvärlden krävs det starka relationer i grunden, med de aktörer som finns i kommunen. Människorna, företagen, föreningarna.

Det är i grund och botten människor som är attraktionskraften. Därför är relationen och det gemensamma samtalet viktigt, så självklart ska kommuner jobba klokt och uthålligt med PR.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!