Skrivet av

Fredrik Bronner

30 maj
2018
30 maj
2018

Det händer bra saker när människor möts

Håller vi på att förlora mötet? Kulturvaneundersökningar visar att vi konsumerar allt mer kultur online, hemma eller på väg. Samtidigt blir vi allt mindre benägna att gå utanför vår egen bubbla för att uppleva kultur. Mötet har kanske aldrig varit viktigare än nu.

Jag arbetar med flera organisationer som arrangerar olika typer av möten, seminarier och events. Det blir allt svårare att attrahera människor. Hur mycket vi än skruvar upp innehållet i dessa möten eller marknadsföringen av dem.

Håller vi på att förlora mötet?

Igår rekommenderade jag några människor i en svensk tillväxtkommun att börja lägga sina möten i människors flöden. Att filma dialoger på ett sätt som går att visa på Facebook och LinkedIn. Kort, kärnfullt och tydligt. Snabbt och enkelt. Soffsamtal, frukostmöten och paneler är inte relevanta längre. Åtminstone inte som förr.

Jag gillar det inte. Om vi ska komma på nya idéer så måste vi mötas. Olika människor, med olika perspektiv måste lyssna på varandra. Det är grundläggande i samhällsutvecklingen, men också i affärsutveckling och våra liv som helhet. Vi är sociala varelser som blir dumma i huvudet av att inte möta andra. Vi behöver återkoppling för att kunna utvecklas och överleva. Så enkelt är det.

Onlinekulturen, höghastighetssamhället och den ständiga uppkopplingen lär inte försvinna. Vi behöver anpassa våra sätt att mötas utifrån denna verklighet. Så en del saker behöver flytta in i människors flöden. Ut ur slutna rum begränsade till en viss plats och en viss tid. Andra saker kräver att vi faktiskt gör en ansträngning och väljer att aktivt delta i något. För att vi faktiskt mår bra av det.

Vi som jobbar med kommunikation och relationer har en viktig mission här. Genom att ge kloka råd, tänka ett steg längre och skapa nya sätt och uttryck. Så länge som vi bara deltar i en kör där alla skriker allt högre för att höras, men i samma stämma, blir kommunikationslandskapet allt mer ointressant. Kortsiktigt kanske vi människor vill vara passiva åskådare som bekvämt kan låta oss matas med budskap. Men långsiktigt vill vi något helt annat. Vi vill delta själva. Vara med och skapa något.

Så jag lovar att försöka ge klokare råd. Vara en bättre kommunikationsrådgivare. Genom att aldrig glömma att det är just mötet mellan olika människor som kommer att göra att mina uppdragsgivare – oavsett om de är en kommun, ett företag eller en organisation som vill förbättra världen – relevanta, intressanta och attraktiva. Jag ser fram emot att hitta samarbeten med producenter och kreatörer för att hitta nya sätt att skapa riktigt bra mötesplatser. Eftersom de behövs.

Allt kan förstås inte vara ett bollhav. Med det där lilla klippet är tydligt. Det händer bra saker när människor möts.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!