Skrivet av

Johanna Lidman

7 juni
2018
7 juni
2018

Från textfyllda nyhetsflöden till interaktiva Stories

Användningen av Stories har ökat rekordsnabbt det senaste året. För företag som arbetar med sina sociala kanaler kommer både möjligheter och utmaningar med att flytta innehåll från textfyllda nyhetsflöden till interaktiva Stories. Med ett ökad behov av visuellt innehåll behöver företag tänka om kring sin sociala medier-strategi.

Vår kommunikation utvecklats mot att skapas mer och mer utifrån bilder och det visuella uttrycket.  Inom digital kommunikation är det inte längre texten som är format nummer ett. Dagens teknik har gjort det möjligt att dela video med hög kvalitet, och många av oss föredrar detta framför text. Detta handlar bland annat om att vi har svårt att fokusera under en längre tid, och då är det enklare att konsumera visuellt innehåll då det helt enkelt inte kräver lika mycket av oss.

Konsumtionen av Stories har ökat med över 800 procent sedan 2016
Sammanlagt så finns det cirka en miljard konton på sociala medier som använder formatet Stories, fördelat på Instagram, Snapchat, Facebook, Messenger och WhatsApp. Sedan början av 2016 har konsumtionen av Stories ökat med över 800 procent. Varför? Ja det finns en rad olika anledningar. Tidigare sociala flöden var designade utifrån att konsumeras via desktop, men Stories har byggts upp inom Smarttelefon-kulturen, och har skapats helt och hållet för att konsumeras via mobilen – lättillgängligt och snabbt.

Augmented reality + Stories = spännande kommunikation
Under början av 2018 presenterades nya samarbeten och adderade funktioner för Stories, allt från GIF-animationer till omröstningsfunktioner. De nya funktionerna gör att Stories nu kopplas ihop alltmer med begreppet AR (augmented reality, översatt förstärkt verklighet), som kan beskrivas som en live direkt eller indirekt betraktelse av en fysisk, verklighetstrogen miljö vars element förstärks eller kompletteras med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPS-data.

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg om Stories i början av 2018:
“We expect Stories are on track to overtake posts in Feed as the most common way that people share across all social apps. That’s because Stories is a better format for sharing multiple quick video clips throughout your day.”

Stories för att lyfta ditt företag
Hur kan då företag ta sig an Stories? Det är en utmaning att börja producera innehåll för ett annat typ av flöde. Social media managerns jobbeskrivning utökas till att även inkludera kompetenser som storytelling, videografik, fotografi, grafisk design, AR och kunskap om en mängd plattformsspecifika verktyg. Med det faktum att formatet ökar i populäritet, kommer det bli av allt större vikt för varumärken att hitta ett sätt att kommunicera via Stories. Vertikal video håller på att bli det nya normala för mobilappar, och Stories har vuxit fram som det vertikala format som kombinerar de bästa delarna av sociala medier, chat och videoplattformar.

Vill du veta mer eller få hjälp med sociala medier och Stories? Hör av dig till oss! Vi hjälper dig gärna att ta fram en lösning.

Läs mer om Stories

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!