Skrivet av

Emil Furudahl

2 juli
2018
2 juli
2018

Konsten att kontakta en journalist

Att kontakta en journalist kan kännas jobbigt och svårt. ”Hur gör jag och vem ska jag kontakta?” är vanligt förekommande frågor. Ja, det är inte helt lätt att veta hur man ska göra. Oavsett tillvägagångssätt är en sak säker – att förbereda sig är A och O.

Ibland undrar våra kunder hur de på bästa sätt ska kontakta en journalist för att berätta om sin nyhet. Bra och relevant fråga, som det i våra ögon inte finns något givet svar på. För att göra det lite krångligt kan man säga att det inte bara finns ett sätt att göra det på, utan flera.

Kikar vi på statistiken kring det här så kan vi se, bland annat i Mynewsdesks journalistundersökning från 2017, att de flesta journalister vill bli kontaktade exklusivt via telefon eller e-post. Att få känna sig utvald som människa, och i det här fallet som journalist, är väl alltid roligt, eller hur? Att bygga relationer, på riktigt, med journalister menar vi är vägen till framgång. Det är också betydligt roligare för alla inblandade. Opersonliga massutskick som fyller upp mejlkorgen är alltså inte det journalister främst önskar sig, även om sådana också fungerar bra om syftet är att nå ut brett med en nyhet som kanske inte är ”exklusivitetsmaterial”. Med andra ord – ha bra nyheter och bygg långvariga relationer!

Sociala medier då, kan det vara ett bra sätt att kontakta journalisten på?

Nja. Trots att många journalister idag är aktiva på diverse digitala och sociala medier ser vi (också i statistiken) att de flesta inte vill bli kontaktade den vägen. I Cisions journalist- och kommunikationsundersökning från 2016 framkommer det att det fortfarande är telefon och e-post som gäller. Min erfarenhet är att för journalisterna är sociala medier främst ett verktyg för dem själva att leta rätt på nyheter, dela egna nyhetsartiklar samt kommentera olika händelser.

Så, hur ska man då tänka?

Svaret är som sagt inte helt givet och jag vill inte heller rakt av rekommendera ett sätt som passar alla. Det beror helt på vilken nyhet det är, vilken bransch det gäller och hur intressant nyheten faktiskt är. Är det ens en nyhet? Att komma fram till rätt väg är givetvis något vi gärna hjälper till med. För att på riktigt bygga relationen bör du dock själv sköta den direkta kontakten med journalisten. Vi vill därför dela med oss av tre grundläggande tips på hur du kan öka chanserna att synas i media.

Ladda ner tipsen här!

 

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!