Skrivet av

Ronja Nyström

18 juni
2019
18 juni
2019

Den ultimata guiden: PR för startups

PR för startups har sin egen karaktär. Tillsammans med PR-nätverket Enterie har vi samlat våra erfarenheter för att skapa den ultimata guiden till PR för startups. Vi hoppas att du kan hitta svar på de flesta av dina frågor om PR i den här guiden. Guiden hjälper dig att utveckla din kommunikation nationellt men också internationellt, och behöver du mer skräddarsydda råd – hör gärna av dig till oss.

1. Planera PR-aktiviteter

Är du redo för PR? Svaret på den här frågan är avgörande och mycket svårare att besvara än vad de flesta tror. Därför kan några ledande frågor vara till hjälp:

Är min verksamhet stabil?
PRaktiviteter är vanligtvis långsiktiga och det är därför ingen mening att investera i att skapa medvetenhet och rykte för något som kan förändras inom en minut.

Har jag resurser för att driva PR-aktiviteter?
Även om du anlitar en PR-byrå måste du investera din tid när du introducerar ditt företag. Därefter måste du mata konsulterna med information, godkänna material och övervaka aktiviteter. Se därför till att du har tid och arbetskraft för PR-aktiviteter.

Vet du vilka PR-mål du vill uppnå?
Om inte, kanske du inte behöver PR-tjänster alls? Det är dock mycket osannolikt – alla organisationer måste kommunicera med sina intressenter på ett eller annat sätt. Det är dock viktigt att göra det medvetet.

2. PR för startups – eget PR-team eller PR-byrå?

I början måste varje organisation bestämma av vem och med vilka resurser kommunikationen kommer att drivas. Är det värt att bygga ett eget PR-team eller är det bättre att anlita en PR-byrå? Svaren på den här frågan kommer att bero på hur viktigt PR är för ditt företag och vilka resurser ni har.

Vilka är fördelarna med att ha ett eget PR-team?

  • Kostnader –en timmes arbete av en intern specialist är billigare än en timme av en konsult. Under förutsättning att du effektivt kan använda tiden.
  • Närhet – en bra kunskap om företaget och tillgång till all information och experter kan spara mycket tid.
  • Oberoende – du kan verkligen bygga personliga relationer med media, oberoende av en tredje part.

Vilka är fördelarna med att anlita en PR-byrå?

  • Möjlighet till att använda byråns resurser– såsom kunskap och breda kontaktnät.
  • Optimering av kostnader– Du betalar för de tjänster du behöver och när du behöver dem.
  • Andras åsikter – en möjlighet till att diskutera och validera dina idéer med professionella experter. Något som varje expert som arbetar ensam saknar.

Hur väljer man PR-byrå?
Mycket ofta är beslutet baserat på rekommendationer och till en början är det inte en dålig strategi. Men låt oss anta att du inte har någon bra rekommendation. Hur hittar du då den bästa byrån för ditt företag?

Det är alltid bra att börja med research – sök online, fråga dina affärspartners och var särskilt uppmärksam på tre saker:

  • Byråns erfarenheter – det här är förmodligen den viktigaste faktorn. Om byrån har arbetat eller arbetar med kunder från din bransch eller liknande organisationer, kan du anta att byrån känner till din bransch och har bra kontakter med media.
  • Teamet –det är viktigt att se till att byrån har rätt personer ombord samt se vem som faktiskt ska jobba för ditt företag. Förutom att konsulternas erfarenhet är det mest väsentliga är det också bra att kontrollera att det finns kemi mellan dig och dem. Du kommer arbeta dagligen med dessa människor så det är bra att gilla varandra.
  • Personalomsättning –om konsulterna stannar hos byrån i flera år så är det ett mycket gott tecken. För det första vill du inte ha nya PR-ansvariga varje halvår. För det andra betyder det att de är nöjda med sitt arbete – och glada människor arbetar bättre.

Förbered en brief
En Brief är ett kortfattat dokument som byrån kan använda för att erbjuda dig rätt tjänster. En brief bör innehålla:

  • Information om ditt företag – vad gör ni, vem startade företaget, vad är er marknadsinställning, vilka är era konkurrenter etc.?
  • Affärsmål som du vill stödja med hjälp av kommunikation.
  • Beskrivning av erbjudandet – om marknadsföring av produkter/tjänster är ditt huvudsyfte – beskriv dem.
  • Beskrivning av företaget – säg något mer om ditt uppdrag och vision, värderingar, verksamhetens storlek, utmärkelser, medlemskap i branschorganisationer etc.
  • Önskade tjänster – om du redan vet vilka tjänster du vill köpa – namnge dem.
  • Tekniska detaljer – ange deadlines för inlämning av förslag och ytterligare anbudsförfaranden och beskriv vad som ska ingå i förslagen.
  • Budget – det är alltid bra att ange storleken på din PR-budget – du får då erbjudanden som passar till dina behov och möjligheter.

Skicka sedan briefen till ett antal byråer. När du har fått byråernas förslag är det dags att analysera förslaget. Om du vill ha mer information kan du fråga om detaljerade presentationer, inklusive kreativa idéer för att få se byråns kreativa förmågor.

När ditt val känns rätt är det dags att skriva under kontraktet. Du kan alltid förhandla omfattningen av arbete och pris. Efter att du har skrivit på är det schysst att kontakta de andra byråerna och ge feedback på deras förslag och orsakerna till ditt beslut. Byråerna lägger vanligtvis ned mycket arbete med att förbereda sitt förslag. Därför kommer bra feedback, som de kan lära sig av, vara väldigt uppskattat.

3. PR aktiviteter för startupbolag

Om du bestämmer dig för att anlita en PR-byrå kommer de att föreslå en uppsättning av aktiviteter. Dock kan det fortfarande vara bra att ha några grundläggande kunskaper om vad som fungerar bäst.

Vad behöver du och vad kommer att fungera?

Om ditt företag är ett startupbolag som precis har börjat med att medvetet kommunicera med era målgrupper, bör du börja med grundläggande dokument och infrastruktur:

  • Utveckla en kommunikationsstrategi– det här kommer att vara en bas för att planera dina aktiviteter. Den ska bland annat definiera dina kommunikationsmål, målgrupper och nyckelfrågor.
  • Utveckla kommunikationsplanen – Detta är en plan med en uppsättning av aktiviteter baserad på tid, med tilldelad budget och andra resurser.
  • Förbered ett presspaket– inklusive beskrivningar av ditt företag och produkter och tjänster, logotyper och annat grafiskt material, foton och beskrivningar av grundare och experter.
  • Skapa en medielista – lista diverse medier som är viktiga för ditt företag. Identifiera viktiga journalister och samla kontaktuppgifter.
  • Konfigurera verktyg – viktiga verktyg som du kommer att använda i ditt arbete, till exempel ett pressrum eller en plattform där du kan övervaka din medienärvaro.

Därefter är det dags att presentera ditt företag till medierna, men på vilket sätt?

  • Skapa pressmeddelanden om nyutveckling, nya tjänster och produkter
  • Börja skapa relationer med journalister. Bjud in till fika eller lunch.
  • Inspirera journalister att skriva om ditt företag i bredare sammanhang som är intressant för media och läsare.

De första publikationerna och omnämnandena om ditt företag kommer ge ditt företag lite trovärdighet. Senare kan du kämpa för större synlighet, börja forma din image och medvetenhet och ditt varumärke och erbjudande. Följande aktiviteter kan vara användbara:

  • Pressmeddelande om nya produkter och tjänster (om det är innovativt).
  • Pressmeddelande om nya kunder (om de är kända varumärken).
  • Placera dina representanter som branschexperter.
  • Kommande aktuell marknadsutveckling.
  • Skapa och publicera konsument- och marknadsrapporter.
  • Erbjud exklusiva texter och annat innehåll till viktiga medier.

Vilka PR aktiviteter kommer inte att fungera?

Vissa aktiviteter kanske inte passar just dig. Du bör noggrant överväga:

  • Pressmeddelanden om personliga förändringar. Sådana saker som befordringar omfattas endast om det är kända varumärken. Vid startups är detta mycket osannolikt.
  • Pressmeddelanden om mindre ändringar i produkter, nya funktioner på webbplattformen etc. Om det inte är riktigt innovativt eller världsomvälvande, är chansen att medierna skriver om det väldigt liten.
  • Presskonferenser – om ditt företag inte är ett stort varumärke som påverkar hela marknaden, eller om du inte har något som är viktigt att kommunicera – släpp denna tanke helt då. Journalister är allt mer upptagna och det finns därmed en risk för att ingen dyker upp.

4. Pris för PR-tjänster för Startups

För att spendera dina pengar på ett effektivt sätt och inte överbetala för PR-tjänster, är det bra att veta hur priserna beräknas. Då blir det dessutom enklare att jämföra erbjudandet från olika PR-byråer. Läs mer om kostnaderna för PR.

5. Förvaltning av PR i organisationen

Nu har du din PR-strategi på plats. Du har din aktivitetsplan redo och en byrå med ett definierat arbetsomfång för att stödja dig. Då är det dags att börja hantera dina kommunikationsaktiviteter.

PR-ansvarig– även om du bestämde dig för att använda dig av en PR-byrå måste du investera tid i samordning. Därför behöver du någon som kommer att vara en kontaktpunkt och som kommer att samordna aktiviteter. En person som kan mata byrån med information, acceptera material, ta fram planer, budgetar och strategier.

Rapportering – att regelbundet rapportera om verksamheten är bra. En rapport kan behandla byråns aktiviteter, webbtrafik eller engagemang i sociala medier. Detta är bra för att spåra dina framsteg och för att kunna utvärdera och ändra dina handlingar och utgifter. Beställ dock aldrig detaljerade rapporter om du inte har tid att analysera dem då det debiteras av arbetstiden.

Mätningar av PR– det här är en bred och komplex fråga. I allmänhet bör mätningarna bero på de mål som du vill uppnå. Om du behöver trovärdighet bör du fokusera på kvalitén på intjänade publikationer – antalet anmärkningar kommer bli mindre viktiga. Om du vill skapa en bredare medvetenhet – fokusera då på mediaräckvidden.

6. PR-support vid lansering på ny marknad

Många företag underskattar ofta PR:s roll när det går in i utländska marknader. PR kommer inte driva försäljning (även om det kan stödja det). Men det är nödvändigt för att bygga upp förtroendet för ett nytt varumärke och då kan en lokal PR-byrå vara till hjälp på flera sätt:

Kommunikationsrådgivande– även om europeiska marknader är mer och mer likartade, kan kunskap om lokala särdrag, kulturer och sammanhang fortfarande avgöra misslyckande eller framgång. En PR-byrå kan hjälpa dig att utveckla ett lokalt strategiskt tillvägagångsätt, nyckelbudkap och tonfall samt att identifiera rätt kontakter och medier – skräddarsydda för den lokala publiken.

Ögon och öron på marknaden –lokala PR-byråer övervakar ständigt marknaderna för deras specialisering. De följer även utvecklingen, branschmedia och nyheter. När ditt företag inte har kontor på plats kan en PR-byrå vara en stor informationskälla.

Lokal representant –att ha någon som kan tala för din räkning, som vet om din produkt och kan den lokala marknaden är avgörande för att skapa bra relationer med media. Om du inte har någon sådan person på plats kan en PR-konsult vara den rollen.

Vilka PR aktiviteter ska du överväga när du går in på den nya marknaden?

Att komma in i ett främmande land med ditt företag skulle kunna jämföras med en nylansering av ett nytt företag/produkt/tjänst på din egen marknad. Det finns dock några saker du bör ägna särskild uppmärksamhet åt.

Utveckling av en kommunikationsstrategi för respektive marknad – att rakt av kopiera din befintliga kommunikationsstrategi är inte den bästa idén. Den måste åtminstone anpassas lokalt, till kultur, miljö, mediekontext, samt till aktiviteter och positionering av dina konkurrenter.

Verifiering och lokalanpassning– som tidigare nämnt är skapandet av trovärdighet viktigt när en ny aktör kommer ut på marknaden. Trovärdighet är det allra första kommunikationsmålet. Allt material du använder bör vara förberett på ett lokalt språk, på inhemsk nivå. Det gäller också i skapandet av lokala vittnesmål och material som motsvarar lokalt sammanhang och marknadsdata. Glöm inte att använda lokala exempel och bilder.

Introducera ditt företag på marknaden– beroende på din profil och specifikationerna för ditt erbjudande, kan du göra detta genom att exempelvis skicka ut ett pressmeddelande om lanseringen, organisera exklusiva intervjuer eller starta samarbeten med influensers.

När medierna är bekanta med dig och ditt erbjudande är det dags att försätta öka synligheten. Återigen kan omfattningen av aktivister och verktyg likna de som du använder på din hemmamarknad, men kom ihåg två saker:

  • Att skryta om lokal framgång– det kan vara alltifrån nya kunder till implementeringar. Låt dina potentiella kunder veta att andra företag har verifierat ditt erbjudande, valt dig som partner och att de är nöjda med det.
  • Lokala fallstudier– syftet med att utveckla en lokal studie eller få lokala vittnesmål är liknande som ovan. Men det har mycket starkare inverkan. Sådana vittnesmål och berättelser är bra argument och kan användas i media, men också vid försäljning.

Samordna PR aktiviteter på flera marknader
Tänk på att inte glömma bort samstämmigheten i dina kommunikationsinsatser. Samordning av aktiviteter och produktion av material på flera marknader kan ge dig betydande besparingar i både pengar och tid.


Lycka till!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!