Skrivet av

Martin Ruist

27 juni
2019
27 juni
2019

Hur kan du och din organisation delta i Järvaveckan?

Nu är Järvaveckan slut för i år. Förra året lockade man 30 000 besökare och i år var siktet inställt på 40 000, men det slogs med råge sedan arrangörerna räknat in 53 000 besökare. Det är en fantastisk utveckling. Kanske har du hört om Järvaveckan i medierapporteringen och blivit nyfiken på hur du och din organisation kan delta i Järvaveckan 2020.

Vi ser uppenbara likheter mellan Järvaveckan och Almedalsveckan. Båda arrangemangen är perfekta plattformar för att påverka samhället och verkligen engagera sig, och kanske är Järvaveckan en ännu bättre plattform än Almedalsveckan numera. Järvaveckan kräver verkligen att du och din organisation har ett äkta samhällsengagemang; det går inte att klistra på ett konstlat engagemang bara för att få uppmärksamhet. Det kommer lysa igenom på en gång.

Under järvaveckan är de huvudsakliga frågorna integration, kompetensförsörjning och arbetsmarknad. Tack vara den lilla, avskalade arenan och ett rakt och koncentrerat fokus kan du på järvaveckan nå mål som du kanske inte längre kan nå genom Almedalsveckan. Men vad är viktigt att tänka på när du ska börja planera för Järvaveckan 2020?

Tänk på ditt syfte och mål med Järvaveckan
Precis som i Almedalen måste du fundera på varför du deltar i Järvaveckan. Det här är ingen mässa dit du åker och ställer ut din produkt och direkt når de nätverkande kunderna. Nej, här måste du visa ditt engagemang, och därigenom stärka ditt varumärke, förmodligen ännu mer än under Almedalsveckan. Om du och din organisation redan har ett samhällsengagemang inom integration, kompetensförsörjning och inkluderade arbetsmarknad är ni i stort sett redan hemma. Om du och din organisation inte har ett engagemang inom de frågorna så är det aldrig för sent att skaffa det. Men kom ihåg att göra det genuint och äkta. Ett bra PR-arbete handlar om att göra genuin förändring och förankring i organisationen. Och för att göra det riktigt framgångsrikt måste det såklart också ha en koppling till din verksamhet och din affär. Målet är att stärka din affär, och att på vägen också göra samhället lite bättre.

Arrangera seminarium under Järvaveckan
Till skillnad från Almedalsveckan är Järvaveckan inte en lika stor mingelarena än. Det betyder att du behöver använda och planera din närvaro på ett annat sätt än du planerar Almedalsveckan. Eftersom Järva är mer lättillgängligt än Gotland går det alldeles utmärkt att bjuda in ditt nätverk att komma och lyssna och delta i ditt seminarium. Använd det som en möjlighet att nå bredare med ditt seminarium, men också en fantastik möjlighet att locka fler nya besökare till Järvaveckan.

Håll aktivitetstält på Järvaveckan
Utställning, monter, tält, aktivitetstält – kärt barn har många namn. Vad kan ett aktivitetstält på Järvaveckan ge? Tältet är förmodligen navet i din närvaro på Järvaveckan och du bör se till att utnyttja det på bästa sätt. Även om det inte är jättemånga utställare på Järvaveckan kan du inte tro att du bara kan ställa upp en rollup och få uppmärksamhet och stjärnglans. Vi vill slå ett slag för att se till att du får bra aktivitet i ditt tält. Här har du goda möjligheter att arrangera aktiviteter som ger dig resultat och effekt långt efter att Järvaveckan 2020 har gått mot sitt slut.

Engagera hela din organisation
Även om Järvaveckan kanske är en mindre investering än almedalsveckan är det fortfarande en viktig aktivitet, och vi tycker att du bör använda det ordentligt i ditt interna varumärkesarbete. Planera för ratt jobba med att kommunicera Järvaveckan internt under minst hela maj, och engagera hela din organisation för ert deltagande på Järvaveckan. På så sätt kommer ni båda få en stärkt intern kultur men också nå betydligt längre med din närvaro på Järva veckan 2020.

Har du blivit nyfiken på Järvaveckan 2020? Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer om Järvaveckan. Utifrån din organisation, din verksamhet och din verklighet hjälper vi dig gärna att ta fram koncept som gör att du kan få ut bästa möjliga av Järvaveckan 2020. Gillar du Almedalsveckan och engagerar dig i frågor som rör integration, kompetensförsörjning och arbetsmarknad så finns det stor sannolikhet att du också kommer älska Järvaveckan.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!