Skrivet av

Fredrik Stengarn

23 september
2016

Kampanj | Operation 28 – en insamlingskampanj under tidspress | Operation Mercy

Operation Mercy är en internationell bistånds- och utvecklingsorganisation med 25 års praktisk erfarenhet, med bas i Örebro. 2016 hjälpte vi dem att genomföra en större PR-insats för en av deras insamlingar.

UTMANING

Genom ett projekt med biståndsorganisationen SIDA tiodubblas pengarna som Operation Mercy samlar in till olika projekt. Operation Mercy behövde samla in pengar till deras två pågående biståndsprojekt – förbättra livsvillkoren för funktionshindrade i Tadzjikistan och utbilda afganska kvinnor på flykt i Iran och samtidigt öka kännedomen om organisationen lokalt.

LÖSNING

Idéen som föddes var att genomföra en insamlingsaktivitet med en av Operation Mercys ambassadörer Johan Röjler, trefaldig olympier i skridsko. Aktiviteten gick ut på att Johan Röjler och hans vän Peter Knoblach skulle springa Bergslagsledens 28 mil på fyra dagar och samtidigt samla in 28 000 kronor till Operation Mercy. En konceptbeskrivning skapades för insamlingskampanjen, som fick namnet Operation 28. Syftet med denna var få en god översikt över det kommande PR-arbetet.

Tillsammans med Operation Mercy arbetade vi fram en tydlig strategi där kampanjen fokuserade på att använda sig av sociala medier. Navet i kommunikationen blev Facebookeventet ”Operation 28 – Röjler och Knoblach utmanar Bergslagsleden”, där följarna uppdaterades kontinuerligt om utmaningen, insamlingen och aktuella sponsorer. Håkan Röjler drev även en blogg där läsaren kunde följa liverapporteringen.

Löpande mediebearbetning genomfördes för att få relevanta medier omkring Örebro att uppmärksamma Johan Röjlers och Peter Knoblachs utmaning och få fler att bidra till insamlingen.

Den primära målgruppen för denna insamling var privatpersoner i Örebro (som tränar och är intresserade av sport och idrott). Ett av verktygen för att nå dessa personer blev en Facebookannonsering av en video med Johan Röjler och Peter Knoblach där de berättar om utmaningen, som publicerades precis innan den drog igång.

RESULTAT

Genom ett projekt med biståndsorganisationen SIDA tiodubblas pengarna som Operation Mercy samlar in till olika projekt. Operation Mercy behövde nu samla in pengar till deras två pågående biståndsprojekt – förbättra livsvillkoren för funktionshindrade i Tadzjikistan och utbilda afganska kvinnor på flykt i Iran och samtidigt öka kännedomen om organisationen lokalt.

  • Johan Röjler och Peter Knoblach klarade utmaningen – att samla in 28 000 kronor och att springa 28 mil på fyra dagar.
  • 21 515 personer nåddes av Johan Röjlers och Peter Knoblachs kampanjvideo på Facebook, vilket resulterade i 2764 inläggsinteraktioner på åtta dagar. Detta skapade intresse för Operation 28 och fick fler att engagera sig och börja följa Facebookeventet. Allt eftersom intresset och engagemanget ökade växte också insamlingen.
  • Johan Röjler och Peter Knoblach medverkade i sammanlagt 20 artiklar i medier runt om Örebro, som bland annat Nerikes Allehanda, SVT Nyheter Örebro och Sveriges Radio Örebro, varav sex inkluderade webb-tv och radioinslag. Flera medier skrev återkommande om Johan Röjlers och Peter Knoblachs utmaning, där Operation Mercy lyftes. Mediegenomslagen för Operation 28 finns här: http://f.4pr.se/50
  • När Johan Röjler och Peter Knoblach sprang i mål hade insamlingen passerat 28 000 kronor, och därmed hade målet uppnåtts. Veckan efter var insamlingen uppe i nästan 39 000 kronor, som med hjälp av SIDA blev 390 000 kronor till Operation Mercys två pågående biståndsprojekt i Iran och Tadzjikistan.

MED KUNDENS ORD

”PR-byrån Four PR i Örebro har varit en mycket viktig del i Operation 28. De har lagt ner mycket tid och framför allt själ i att hjälpa oss. En salig blandning av idéer har blandats med pressreleaser, Facebooksidor, After Walk-mingel och marknadsföring och ALLT har gjorts pro bono.” – Monica Jomfjäll, eventkoordinator på Operation Mercy

MED VÅRA ORD

“Det känns otroligt kul och givande att få arbeta med en organisation som verkligen gör skillnad för många människor. Tillsammans med Operation Mercy tar vi fram kreativa idéer, skapar strategier och förverkligar dem och vi uppnår resultat. Det visar inte minst vårt senaste samarbete kring Operation 28” – Fredrik Stengarn, Senior Consultant på Four PR

Läs mer om Operation Mercy på www.mercy.se

Vill du veta mer? Kontakta

Fredrik Stengarn

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!