Skrivet av

Fredrik Stengarn

27 september
2016

Kampanj | Skaffa ett liv – att locka it-proffs till Örebro genom platsmarknadsföring | Handelskammaren Mälardalen

2012 fick Four PR förfrågan om att vara med och pitcha på en gemensam rekryteringskampanj för 20 it-bolag i Örebro. Vi vann PR-delen och fick tillsammans med reklambyrån R/GA genomföra kampanjen.

UTMANING

Att skapa intresse för it-tjänsterna utanför Örebro. It-bolagen ville undvika att rekrytera av varandra och istället fokusera på att få fler externa rekryteringar. Jobben och lönerna inom it i Örebro ligger på samma nivåer som i Stockholm. Vad kan Örebro erbjuda som Stockholm inte kan?

LÖSNING

Four PR, Handelskammaren Mälardalen, Örebrokompaniet och R/GA Stockholm genomförde initialt en workshop med it-bolagen i Örebro. Utifrån resultaten av workshopen kunde man snabbt konstatera att om rekryteringskampanjen gav Örebros it-bolag totalt 20 rekryteringar skulle investeringen vara hemräknad flera gånger om.

Lösningen blev att fokusera på Örebro som stad. Kampanjen fick namnet ”Skaffa ett liv” som anspelade på att man får ut mer av livet genom att bo i Örebro istället för Stockholm. Det gällde att lyfta fördelarna med Örebro, eftersom jobben i sig och lönen stod i paritet med vad man fick i Stockholm.

Kampanjen fokuserade på att använda sig av digitala kanaler så som sociala medier, webb och SEO.

Kampanjens sammanhållande plattform blev kampanjsidan www.skaffaettliv.com. Där presenterades it-bolagen och fördelarna med att bo i Örebro på ett enkelt och visuellt sätt. Det var dessutom på kampanjsidan som it-bolagens lediga tjänster annonserades ut.

För att locka rätt kompetens togs en lista fram med Sveriges 1 000 mest eftertraktade personerna inom it. Dessa namn köptes som ad words på Google. När de ego-googlade sig själva dök det upp en annons som uppmanade dem att ”skaffa ett liv” i Örebro. Klickade man på länken kom man in på kampanjsidan.

nikke_skaffa_ett_liv

För att skapa intresse för kampanjen och få personerna att ego-googla sig själva genomfördes en stor mediebearbetning för få relevant media att lyfta kampanjen och fördelarna med att bo i Örebro.

En stor del av målgruppen fanns också på Twitter. Därför startades också ett Twitter-konto med namnet ”Skaffa ett liv” som uppmanade dem att ego.googla sig själva. Personer uppmanades också att tipsa vänner om möjligheten att skaffa ett liv i Örebro.

skaffa_ett_liv_uppmaning

Kampanjen som initalt var en rekryteringskampanj blev i slutändan en kombinerad rekryterings- och place branding-kampanj. Januari 2013 avslutades kampanjen, men webbplatsen är fortfarande igång och drivs vidare av Handelskammaren Mälardalen.

RESULTAT

Medialt nåddes över 1 580 000 personer av kampanjen. Bland annat Dagens Nyheter, Computer Sweden och Nerikes Allehanda lyfte kampanjen i sina tidningar. På webben renderade kampanjen stor framgång och lyftes av bland andra It24, IDG, CSJobb, Computer Sweden webb och Teknikfreak.

På Twitter fick kampanjen över 31 000 visningar, var av 75 procent var unika konton. Det gör att 23 500 unika personer har nåtts av kampanjen på Twitter.

Webbplatsen www.skaffaettliv.com hade över 31 000 besök under kampanjperioden.

Kampanjen nominerades till Placebrander of the year 2013. Du kan se filmen med de nominerade härOch läs Resumes artikel här.

Kampanjen vann guld i den internationella tävlingen iab MIXX Awards. Läs mer här!

Efter kampanjen vittnar it-bolagen i Örebro om att kampanjen gav önskad rekryteringseffekt. Rekryteringsprocessen för personer som inte bor i Örebro har märkbart kortats och de upplever det som enklare att få nya medarbetare att flytta till Örebro.

Här kan du se den casevideo som R/GA gjort för kampanjen Skaffa ett liv:

Vill du veta mer? Kontakta

Fredrik Stengarn

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!