Våga utvecklas via sociala medier
Skrivet av

Four PR

26 oktober
2010
26 oktober
2010

Våga utvecklas via sociala medier

Jag läste precis i tidningen Computer Sweden (finns ej länk) om att ”sociala medier är bra för varumärket” och visst är det så! Efter att ha läst artikeln blev jag lite sugen på att skriva en blogginlägg om sociala medier och hur vi på Four PR tänker om ämnet.

Det är idag många företag och organisationer som ännu inte förstått möjligheterna med sociala medier såsom Twitter, Facebook och bloggar. Jag förstår dock att företag är lite avvaktande på området, många tror säkert att det är en fluga eller en bubbla som kommer att spricka inom en snar framtid. Men mycket mer fel går det inte att ha – i alla fall inte enligt mig.

Jag tror att företag i allmänhet är avvaktande mot allt som är nytt, precis som oss människor. Enligt mina erfarenheter från matvaruindustrin har jag förstått att utveckling och allt som är nytt tas emot negativt. ”Allt som är nytt är något jobbigt” (tills vi accepterar det).

”Varför ändra på en vinnande koncept?” är en tanke som många av oss drabbats av någon gång i vårt liv.

Jag tror att en annan stor anledning till att många företag inte använder sig av sociala medier i så stor utsträckning som de skulle kunna göra är att de inte vet hur de fungerar. Många företag är nog kvar i det gamla reklamtänket där man spelar in en reklamfilm som sänder ut ett meddelande, som i sin tur ska uppfattas av mottagaren precis som avsändaren tänkte. Ungefär som att stå med en megafon och skrika ut ett meddelande och tro på att någon lyssnar.

Enkelt förklarat är möjligheten med sociala medier att lägga undan megafonen och verkligen lyssna på vad kunderna vill ha. Fråga och ta reda på deras åsikter, diskutera med dem och viktigaste av allt – utvecklas med hjälp av de svar du får.

Då kommer vi fram till varför man ska använda sociala medier och ett enkelt svar på den frågan är för att lättare kunna få in åsikter och kritik om verksamheten. Och vad vet vi om kritik? Jo vi får möjligheten att förbättra oss och bli bäst! (Kritik=utveckling).

Vi på Four älskar möjligheten som sociala medier ger till företag och vi gillar även företag som satsar på sociala medier, även om det i vissa fall kan vara ”learning by doing-metoden”. Inte alls en dålig metod i sig, men rätt osäker då risken finns att man gör ”fel”. Som tur är så är området sociala medier rätt outforkat från organisationshåll, vilket gör att det inte går att säga vad som är ”rätt” och ”fel” än så länge. Däremot tror vi att organisationer förbättrar sina chanser att göra ”rätt” om man arbetar utifrån en strategi kring sociala medier. 

Ska inte bli för långrandig. Men om ni tycker det verkar intressant och vill veta mer eller bara diskutera sociala medier närmare – tveka inte att kontakta oss.

/Emanuel Sjöberg

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.