Är Facebook på väg att dö?
Skrivet av

Four PR

15 juni
2011
15 juni
2011

Är Facebook på väg att dö?

Först och främst, 2011-versionen är här!

Och när vi ändå är inne på sociala medier; det är mycket prat om eventuell Facebookdöd nu i bloggar och på Twitter. För många är det helt otänkbart att Facebook, som ändå är ett relativt nytt fenomen jämfört med mycket annat vi känner till, skulle ha ett slutdatum. Trots sina helt otroliga siffror (för nävarande 500 miljoner aktiva medlemmar världen över) visar nu ny statistik att allt fler väljer att lämna communityn, främst i Nord-Amerika och Europa. Hur kan detta komma sig?

Hade någon sagt för tio år sedan att Lunarstorm, som då tillhörde toppskiktet av svenska communitys, en dag skulle överges av alla och läggas ner så hade nog inte många trott på det. Dock kan man väl inte riktigt jämföra Lunarstorm och Facebook då Facebook fyller så många fler funktioner och dessutom är ett globalt företag, men det ger ändå en liten inblick i hur trender på internet kan vända snabbt och oväntat.

Facebook och Mark Zuckerberg rider fortfarande på framgångsvågen efter The social network och det kommer förmodligen att hålla i sig ytterligare ett tag. Facebook har i och med filmen personifierats och användarna har fått följa med in i skapandehistoriken och lärt känna Mr. Facebook himself, både på gott och ont. Antingen så hatar man eller så älskar man eller så tror man att man inte bryr sig – varav den senare kategorin troligen hör ihop med hatar-kategorin. Det är svårt att se hur någon annan community skulle få sådan genomslagskraft utanför sin kommunikationskanal och bli till en Hollywoodfilm, och på det sättet har Facebook varit banbrytande på sitt sätt.

Men kommer Facebook att dö en dag?  Ja, mest troligt. Det är snarare inte en fråga OM det kommer dö, utan när, var och hur det kommer att ske och vad för sajt som kommer att ta över. Jag har svårt att se hur något annat alternativ kommer kunna erbjuda företag och organisationer att kommunicera lika bra och lättillgängligt med sina målgrupper och intressenter som Facebook, men någon dag kommer det att hända. Till dess kommer Facebook att vara sociala mediet med stort S och vi kommer att kunna njuta av funktionerna ett bra tag till.

/Emilia

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.