Du har rätt Nina Åkestam!
Skrivet av

Fredrik Stengarn

26 september
2011
26 september
2011

Du har rätt Nina Åkestam!

Nina Åkestam skriver på sin blogg hos Resumé om PR-byråernas latma. PR-byråer massmejlar henne om allt mellan himmel och jord och vill att hon ska skriva om det, givetvis.

Så här fungerar det hos många PR-byråer. Press på publicitet skapar en stress. I sin tur leder stressen till dåligt planerat publicitetsarbete. Det är dessutom en produkt av att många PR-byråer blivit så stora att det praktiskt taget är ”PR-fabriker”, allt sker på löpande band och ska ske effektivt.

Det är lätt som PR-byrå att falla in i mönstret att göra vad som helst för minsta lilla genomslag – för det är precis det som kunderna vill ha.

Jag håller med Nina om att det är kasst.

Vi är väldigt noga här på Four PR att inte trilla dit. För mig handlar det om att vi ska erbjuda kunden välplanerade och bra genomförda uppdrag.

Nina har tre punkter som kan sammanfattas som följer;

  1. PR-byråer tar bra betalt för att använda copy-paste av mejladresser.
  2. Att PR-byråer vänder sig till bloggare.
  3. Att det som de kommer med inte har något nyhetsvärde.

Vad gäller punkt ett håller jag med Nina. Det är orimligt att ta tusen spänn i timman för risigt kopiera och klistra-arbete. Problemet är inte att en PR-byrå tar tusen spänn i timman. Problemet är att man gör det för ett arbete som saknar kvalitet.

Som PR-byrå ska man erbjuda kunden kvalitet. Det vill säga att man bara riktar sig till relevanta mottagare. Det tar mer tid att lokalisera rätt mottagare, men det är också det vi får betalt för. Att mejla till orelevanta mottagare skadar PR-byråns och kundens varumärke. Vi jobbar inte med massmejl, utan med enskilda riktade e-post till relevanta mottagare.

Det andra som Nina tar upp ser jag dock inget problem med. Att vända sig till bloggare i sig är inget fel. Men det handlar om att mejla rätt information till rätt bloggare. Vi använder aldrig pressmeddelanden till bloggare, fel verktyg mot fel mottagare.

Det tredje är det som jag håller med om mest. Allt för många PR-byråer försöker skapa publicitet på icke-nyheter. Här MÅSTE vi bli bättre och tydligare i kommunikationen med kunderna. Få kunden att förstå att det måste finnas ett nyhetsvärde.

Finns det inget nyhetsvärde ska det inte skickas ut. Så jobbar vi på Four PR. Vi är väldigt noga med att upplysa våra kunder om detta – och i nio av tio fall får vi medhåll av kunderna. Vi som PR-byrå ska ha den kreativa kraften att kunna skapa nyhetsvärden åt våra kunder och i sin tur öka chansen till publicitet.

Men vår regel nummer ett är alltid att det ska finnas ett nyhetsvärde.

Sen missar vi också ibland. Men det är oundvikligt, alla kan göra en miss och mejla fel.

Så Nina Åkestam, du har rätt. PR-byråer är lata och piskade att skapa publicitet. Det är vad som bidrar till spamfenomenet.

Det är inte det vi ska få betalt för. Därför uppmuntrar jag fler att ta en noga titt på hur just deras arbetsprocess ser ut och vilka kvalitetskrav som bör ställas.

Kort sagt; vi måste få in kvalitet i PR-arbetet igen.

/Fredrik Stengarn

Ps. Vill egentligen skriva ordet ”e-post”, ”e-posta” etc. Men såg halvvägs in att jag använt det otroligt fula ordet ”mejl”, ”mejla” etc. Men hey, jag var i alla fall konsekvent. Ds.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.