Sveriges mest opinionsbildande twittrare
Skrivet av

Four PR

14 mars
2012
14 mars
2012

Sveriges mest opinionsbildande twittrare

Omvärldsbevakaren Aitellu har nu släppt en lista på Sveriges mest inflytelserika twittrare. På topp fem syns Jonas Gardell, Carl Bildt, Fredrik Wikingsson, Alex Schulman och Annika Lantz. Undersökningen genomfördes tillsammans med Medieakademien

Det har dessutom märkts att fler och fler företag får upp ögonen för sponsrade tweets och många twittrare går ut och berättar om vad de blivit erbjudna (och ofta tackat nej till), däribland Expressens Fredrik Sjöshult som nyligen föreslogs mat och personlig tränare från Svarta Lådan i utbyte att blogga och twittra om det. En intressant och spännande fråga är dock vilka twittrare som inte gått ut med vad de blivit erbjudna, och hur stort flödet av sponsrade tweets för produkter/tjänster egentligen är. Sponsrade blogginlägg är vi väldigt vana vid, men det känns på något sätt som att vi ännu inte riktigt hunnit vänja oss helt vid att det även finns sponsrade tweets (plus att tweets ofta känns så personliga och uppriktiga) och därför är det kanske en av de allra bästa marknadsföringskanalerna bland annat för ovan nämnda inflytelserika twittrare. De är även en stor kontrast om man jämför med de mest uppmärksammade bloggarna á la blonda tjejer som Kissie och Blondinbella. Skriver Fredrik Wikingsson att han gillar en produkt, så känns det seriöst och man vill tro Fredrik, för vem gillar inte Fredrik?

Åtta av tio av de som deltog i undersökningen som svarade att de kände till Twitter trodde dessutom att det som skrivs där påverkar samhällsdebatten. Roligt! Twitter levererar alltid.

Kolla på hela listan HÄR.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.