Dagens Nyheter prövar ny prismodell för digitala nyheter
Skrivet av

Martin Ruist

28 mars
2012
28 mars
2012

Dagens Nyheter prövar ny prismodell för digitala nyheter

För två år sedan lanserade Apple sin första Ipad och i ett slag förändrades sättet som människor konsumerar nyheter på ytterligare. Om tidningarna tidigare haft problem med dalande prenumerationssiffror och -intäkter på papperstidningarna när allt fler ville läsa nyheter på datorn, blev det knappast bättre när allt fler kunde komma åt internet även på resan till jobbet i sin surfplatta eller telefon. Det har fått tidningsutgivarna att experimentera med olika sätt att ta betalt för sitt digitala innehåll. Vi har sett låsta avdelningar på hemsidan, som Aftonbladet Plus, och Ipad-tidningar som Expressen+, DN+ och Sydsvenskan+.

Gemensam nämnare för de digitala satsningarna har väl varit att intäktsmängden varit begränsad. 2010 stod de digitala satsningarna för mindre än 5 % av de flesta tidningars intäkter, enligt Presstödsnämnden.

Idag lanserar Dagens Nyheter en ny digital satsning, och jag tycker att det är ett intressant upplägg.

Dagens Nyheter erbjuder sedan tidigare en pappersprenumeration och en Ipad-prenumeration. De båda är i princip två olika tidningar. Jag vet inte hur stor del av papperstidningens innehåll som når Ipad-tidningen, men 20 % av det når i alla fall DN.se. För oss som vill ha de övriga 80 % har pappersprenumeration varit enda alternativet.

Nu syr man ihop Ipad-prenumerationen med att prenumeranten också får tillgång till en helt ny nyhetssajt, dagensnyheter.se, där hela papperstidningen läggs upp med samma layout och struktur som vi känner igen från papperstidningen. Ipad-tidningen och dagensnyheter.se kallas tillsammans för det digitala paketet. Löst kostar det motsvarande vad Ipad-prenumerationen tidigare kostade och något mindre än papperstidningen, men det intressanta är att vi som redan prenumererar på papperstidningen får digitala paketet för 29 kronor per månad. Helt plötsligt ser åtminstone jag att det finns en relation mellan en större kostnad och det faktiska mervärdet för mig som prenumerant. Och har man tidigare tvekat inför att prenumerera på Ipad-tidningen för att man saknar formatet som papperstidningen erbjuder blir också det nya digitala paketet betydligt mer prisvärt.

Det ska bli spännande att följa hur digitala paketet tas emot. Kanske är det här den framtida affärsmodellen för våra stora morgontidningar?

Ännu har digitala paketet fått ett rätt objektivt mottagande. Bland andra Resumé och Medievärlden har skrivit om premiären. Jag återkommer när jag hittar fler bloggar eller artiklar som nämner dagensnyheter.se. Vill du veta mer om digitala paketet kan du läsa Dagens Nyheters artikel om det eller på dagensnyheter.se

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.