Twitterkampanj vann Guldägg
Skrivet av

Martin Ruist

18 april
2012
18 april
2012

Twitterkampanj vann Guldägg

20120418-210620.jpg

Igår kväll avgjordes Guldäggsgalan, reklamsveriges mest prestigefyllda tävling. I kategorin PR vann Svenska Institutet för sin Twitterkampanj ”Curators of Sweden”. Kampanjen har hållit på sedan början av året och är lika enkel som den är bra. Svenska Institutet har länge haft ett Twitterkonto, @sweden där de marknadsfört Sverige och svarat på frågor om vårt avlånga land.

Men kontot gick lite trögt, och inte så många följde det. Då beslutade sig Svenska Institutet för att ge bort kontot till svenskarna istället. Varje vecka står en ny svensk bakom tweetsen på kontot. De delar med sig av vad de gör, vad de tänker och vad de upplever under en vanlig vecka som svensk. De får skriva om vad de vill (självklart utan att bryta mot svenska lagar) så länge de skriver på engelska. Kampanjen har blivit stor succé och kontot följs nu av nästan 28 000 personer.

Och nu har Svenska Institutet, tillsammans med byrån Volontaire, blivit belönade med ett Guldägg för kampanjen.

Det har tidigare inte undgått någon som följer den här bloggen att jag vurmar bra för Twitter generellt, och naturligtvis gillar jag även den här kampanjen. Den visar att en kampanj inte behöver vara flashig och komplicerad för att fungera och få bra spridning, och den visar på ett roligt sätt att använda Twitter som organisation. Men framför allt gillar jag den som marknadsföringskampanj för att den marknadsför Sverige med hjälp av det allra mest uppenbart svenska vi har: svenskarna!

Otroligt modigt av Svenska Institutet att våga släppa sitt Twitterkonto på det här sättet, och det är en underbar marknadsföring för Sverige. Heja!

Övriga Guldäggsvinnare kan du se på Guldäggets hemsida. Grattis alla vinnare önskar vännerna på Four. Bra jobbat allihop!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.