The Phone House – drygt ett år efter ”säljsekt”-krisen
Skrivet av

Fredrik Stengarn

2 maj
2012
2 maj
2012

The Phone House – drygt ett år efter ”säljsekt”-krisen

Förra året skrev jag om The Phone House ”säljsekt”-kris på bloggen, något som följdes upp med tre ytterligare inlägg (två, tre och fyra) om The Phone House agerande.

Fick härom veckan ett e-post från The Phone House PR-ansvariga Jonny Malmlöf om att de sett våra blogginlägg och var mycket angelägna om att få berätta vad de gjort för åtgärder sedan krisen.

Nedan följer det Jonny Malmlöf skrev till mig i ett e-post:

Hej Fredrik!

Vi har tagit till oss av det som hände och gjort djupgående förändringar inom företaget. Vi har alla lärt oss väldigt mycket av det här och nu vill vi gärna förmedla vad vi har gjort och hur vårt företag ser ut idag.

Åtgärder sedan februari 2011

Sedan dokumentären sändes har vi förändrat väldigt mycket inom organisationen och bland annat är Tobias Lennér sedan september 2011 ny VD. Vi har kontinuerligt arbetat med att skapa en inspirerande företagskultur där våra medarbetare trivs och kan utvecklas, under 2011 har vi stärkt banden med våra ägare Best Buy Europe och förtydligat visionen internt, där ledorden är att guida och inspirera.

2011 togs ett åtgärdsprogram fram som vi har arbetat efter sedan dess.

Här är några av de saker vi har genomfört:

  • Eventverksamheten, fältförsäljningen är nedlagd, det var den säljkanal som programmet handlar om. Ett beslut som var både fattat och genomfört innan programmet sändes.
  • Vi har jobbat med individuella lösningar för de fem tidigare anställda som känt sig besvikna efter programmet
  • Vi har stärkt samarbetet och haft mycket dialog med våra fackförbund Unionen och Handels, en lokal fackklubb med Unionen har startats
  • Vi har förändrat provisionssystemet som nu är gruppbaserat
  • Vi har satsat ytterligare på ledarskapsutbildning
  • Vi har inrättat ett medarbetarråd och alla anställda uppmuntras att komma med förslag och ventilera sina åsikter för att skapa en bättre arbetsmiljö och identifiera missförhållanden

/Jonny Malmlöf

I mina ögon är det traditionella åtgärder som bar nödvändiga att ta. Framförallt att man bytte ut sin VD som inte verkade ha mycket koll alls. Jag noterar att Jonny Malmlöf får vara kvar i företaget, något som måste betyda att han inte var allt för medveten om hur infekterat det var i bolaget vid krisperioden. Jag ställde förra året den öppna frågan om huruvida Jonny kanske också måste gå, men att det inte var en nödvändig åtgärd.

För information ska jag även meddela att jag tagit bort tidigare inläggs så kallade taggar av Jonny Malmlöf. Jonny bad mig göra detta eftersom att inläggen dök upp på Google om man sökte på Jonnys namn. Jag förstår att han ville ha dessa borttagna, då mina inlägg inte var allt för snälla i kritiken mot The Phone House.

Anledningen till att jag tar bort taggarna är för att jag inte har någon anledning att gå emot Jonnys förfrågan, men det är viktigt att ni får reda på att det gjort.

/Fredrik

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.