GlaxoSmithKlines satsar på ny vaccinportal
Läkemedelsföretaget GlaxoSmithKlines har tidigare haft reklamfilmer för enskilda vaccin. Däribland har man Twinrix som man marknadsfört med filmer som anspelar på att man ska ut och resa och att det då är viktigt att tänka på vaccinering.
Nu har det dock blivit förbjudet att göra reklam för enskilda läkemedel som är receptbelagda. Det här har GlaxoSmithKlines gått runt genom att man på ett kreativt sätt skapat en vaccinportal. På portalen ger man information kring vilka sjukdomar som olika vaccin skyddar mot. Man ger också information om olika sjukdomsrisker för olika destinationer och sedan har man en sökfunktion där man kan få reda på vart man ska vaccinera sig.
Ett kreativt sätt att komma runt problematiken kring reklamförbudet. Samtidigt så skapar man sig en plattform med stor trovärdighet. Portalen ger GlaxoSmithKlines en helt ny dimension i sin kommunikation och de kan nu tala som experten i ämnet och inte som en enskild aktör som bara vill sälja produkter. Det som har hänt nu är att GlaxoSmithKlines har fått en plattform från vilken de kan äga frågan kring vaccinering.
För GlaxoSmithKlines del får vi väl hoppas att portalen klarar sig i IGM:s granskning.
Och ingen har väl missat att filmer är det samma som Twinrix hade. Så i förlängningen så gör man ”typ” reklam för Twinrix också, men man har fått en större legitimitet att prata om vaccin på ett bredare plan
/Filip