#MakeItCount
Skrivet av

Martin Ruist

4 maj
2012
4 maj
2012

#MakeItCount

Det har tjatats mycket på bloggen om Twitter. Även det här inlägget handlar delvis om en twitterhashtag, #makeitcount. Men först vill jag att ni lägger 4 minuter av ert liv på att titta på en video som jag fick tips om igår:

 

Har ni tittat på videon nu? Bra. Visst är det inspirerande aforismer och visst får man lite lust att utmana sig själv och sin omgivning av den? Få varje dag att räknas helt enkelt. Vill du diskutera med andra om det kan du göra det på Twitter, på hashtaggen #makeitcount.

Filmen har i dagsläget fått drygt fem miljoner visningar på den knappa månad som den legat ute, och många av dem har fortsatt diskutera på #makeitcount.

Men uppfattade du att filmen i själva verket är en PR-video från Nike och deras träningsövervakningsarmband Nike+ FuelBand? Om du inte förstod det från videon kommer du definitivt förstå det när du läser igenom #makeitcount.

I en tid när reklamfilmer i tv ger allt mindre avkastning vill de stora varumärkena och företagen hitta nya sätt att använda video. Youtube har gjort det lätt för vem som helst att ladda upp videor och de kan snabbt spridas. Men problemet för företagen är att en klassisk reklamfilm, som pepprar tittaren med varumärket och logotyper, sällan får särskilt stor spridning i sociala medier. De är helt enkelt inte intressanta för målgruppen. Utmaningen ligger för företagen i att producera videor som förmedlar varumärket utan att tittarna upplever det som reklamfilm.

Nike:s lösning är att använda Nike-produkter väldigt subtilt, att huvudpersonen springer i Nikeskor bokstavligt talat genom hela filmen, förmedla inspirerande innehåll och bara hänvisa till en hashtagg på Twitter. Allt du ser i filmen är värden som Nike vill förmedla och förknippas med. Det är utmanande, lite rebelliskt, roligt, etc, etc, etc. Tanken är alltså att du ska inspireras av filmen och sedan koppla ihop inspirationen med Nike – kanske bara undermedvetet, och kanske först en tid efter att du sett filmen första gången.

Jag fångades av den här filmen just eftersom den tar tag i utmaningarna för företag att sprida sitt varumärke i sociala medier i allmänhet och i videoklipp i synnerhet. Andra varumärkesspridande videor som jag sett tidigare har mest känts som lyckoskott, men i den här videon finns hela vägen en tanke för hur varumärket ska få spridning, utan att säga ”Nike” rakt ut. Nike har säkerligen lagt ner mycket pengar på att komma på en sådan lösning. Om videon blir värd sin investering kommer vi som inte jobbar på eller för Nike förmodligen aldrig få reda på. I slutändan är det ju det som avgör om kampanjen är lyckad. Den enda fingervisningen vi vanliga dödliga kan få om det är de 5 000 000 visningar videon fått hittills. Vi vet inget om hur många av dem som uppfattat Nike:s varumärke.

Vad tror du? Är det den här typen av videor som kommer dominera sociala mediekampanjer i åratal framöver eller har Nike kastat pengarna rätt ner i sjön? Jag vill gärna höra dina åsikter!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.