Ikeakatalogen introducerar Augmented Reality
Skrivet av

Martin Ruist

24 augusti
2012
24 augusti
2012

Ikeakatalogen introducerar Augmented Reality

Förra årets Ikeakatalog kom med en mycket trevlig version till Ipad, som vi skrev om här i bloggen. Med årets katalog håller de sig kvar i framkant av utvecklingen och knyter ihop den tryckta katalogen med den digitala revolutionen genom det som kallas förstärkt verklighet eller augmented reality.

I Ikeakatalog-appen, som finns till både Android och Apple-enheter, kan du naturligtvis bläddra i katalogen, precis som den ser ut i tryck. Genom en smidig navigation kan du också få tillgång till extra information till exempel om produkterna på sidan.

I Ikeakatalogens app bjuds på tjuvkikar som inte syns i katalogen.

I Ikeakatalogens app bjuds på tjuvkikar som inte syns i katalogen.

Men roligast är det om du har både appen och den tryckta katalogen tillgänglig. Om din smartphone eller surfplatta har en kamera kan du då nämligen skanna sidorna i den tryckta katalogen och komma åt extrafinesser. Ibland är det fler bilder på rummet i uppslaget, ibland en mysig kortfilm eller olika varianter av någonting på bilden. Allra mest teknikutforskande är det när det är som i den bifogade bilden. I katalogen är skåpet stängt, men genom kameran i Ipaden öppnas ett hål i luckan och vi bjuds att se vad som finns bakom. Det sistnämnda är naturligtvis betydligt mer nördigt och kul än användbart, men precis som förra årets app tänkte i nya banor för hur en tidning på en surfplatta ser ut, så är den borttrollade skåpluckan ett välgörande utforskande av tekniken och ett ifrågasättande av dagens produkblad och kataloger, där gränserna för vad som är möjligt sätts mycket snävare av upphovsmännens kreativitet än av tekniken.

Vill du se mer av augmented reality i din Iphone eller Ipad ska du ta en titt på företaget Strings showcase. Ladda ner appen, skriv ut bilderna och pröva själv. Allra bäst upplevelse blir det på en Ipad, tack vare den större skärmen.

UPPDATERING: Här är ytterligare ett lästips om du vill förkovra dig i Ikeas kommunikation och katalog. Visste du att 12 % av bilderna i katalogen inte är fotografier utan helt och hållet 3D-tecknade med hjälp av datorer? Wall Street Journal skriver om det i sin blogg, och låter dig testa om du kan se skillnad på fotografierna och 3D-teckningarna! Väldigt fascinerande. Läs blogginlägget från Wall Street Journal här.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.