Örebrogalan – inte ett under av sociala medier
Skrivet av

Martin Ruist

1 mars
2013
1 mars
2013

Örebrogalan – inte ett under av sociala medier

Igår var det dags att åter igen hylla alla fina insatser som gjorts i Örebro under 2012. Örebrogalan är Örebro kommuns och näringslivets stora galadag, där alla samverkar för att kasta jante så långt bort det bara går och ge pris för både offentliga, kommersiella och civila prestationer som hjälper till att sätta Örebro på kartan. I år är första året som Näringslivsdagen och Örebrogalan anordnas under samma namn – Örebrogalan. Så långt är allt jättebra!

Arrangemanget på dagen var det heller inga större fel på. Det var en bra mix av presentation av de nominerade, inspirationsföreläsningar och minglande. Själv hade jag inte möjlighet att vara med på kvällens prisutdelning, varför jag nu på morgonen satte mig för att ta reda på vilka som vunnit. Men se, det var lättare sagt än gjort!

Min naturliga första ingång är förstås www.orebrogalan.se. Den sidan känns plötsligt hopplöst ouppdaterad, eftersom den gör reklam för att köpa biljetter till galan och promotar programmet. Jag lovar att ingen som går in där idag är intresserad av att köpa biljetter. Jag gissar att 99 % antingen vill läsa om vinnarna (och övriga nominerade) eller se bilder från festen.

Nåväl, tänker jag. Örebrogalan har ju faktiskt haft en ganska aktiv facebooksida. De kanske har gjort ett inlägg för varje vinnare som presenterats? Icke. Där har varit helt dött sedan i tisdags när man marknadsförde möjligheten att boka hotellrum i anslutning till galan. Inte heller det tror jag att någon som går in där är intresserad av att se!

Mitt nästa steg: Twitter ger svar på all världens frågor i fråga om liverapportering! Nja, i det här fallet – tvingas jag motvilligt att erkänna. En handfull personer twittrade under dagen och kvällen under hashtaggen #örebrogalan. Men mer än en handfull var det inte, och långt ifrån alla vinnare avslöjades i flödet.

Bäst bilduppdatering står förvånansvärt nog NA för. De har under kvällen livepublicerat ett tiotal bilder på Richard Kennett och ytterligare två tjog på andra galadeltagare. Några vinnare lyckas jag lista mig till där, men inte många. Någon verbal kommunikation har de heller inte fått fram vad jag kan hitta.

Vad vill jag då se till nästa år?

  • Vi måste uppmuntra liverapportering i sociala medier, så att Örebrogalan och Örebro flyttas från det slutna rummet på Conventum till att synas överallt! Det händer minst en gång i månaden att jag i mitt twitterflöde tydligt ser att alla andra är någonstans där jag skulle vilja vara, och att jag missar någonting. Men jag missar det inte helt, för jag kan följa det i mitt twitterflöde, länkas vidare till bambusersändningar, bloggposter med mera med mera. Senaste exemplet var för två lördagar sedan under SSMX i Stockholm.
  • Uppmuntrar liverapportering gör vi dels genom att ha en grupp som kan uppdatera twitter, facebook, bambuser, instagram, youtube, hemsida med mera med officiell information. Det här är alltså arrangören som sänder ut information. Det behöver inte vara under specialbrandade konton utan kan göras från till exempel Örebro kommuns twitter, men också Örebrogalans facebooksida.
  • Skärm med live-twitterflöde för hashtaggen på scenen! Det finns inget som får folk att kvittra så mycket som att se sin egen text dyka upp i realtid. Det blir ett magiskt gruppsamtal istället för en enmansshow.
  • Facebooksidan – som i år sköttes bra fram till i tisdags – är ett kapitel för sig. Där kan man lätt utan stor ansträngning publicera motiveringar och vinnare live. Bilder kan läggas upp batchvis, åtminstone en handfull redan under kvällen. Jag begär inte att någon ska sitta och redigera halva natten för att jag ska kunna titta på bildspelet på tåget klockan 6.25 dagen efter, men i dag krävs varken stora ekonomiska eller personella resurser för att göra enklare bilduppladdningar.
  • Hemsidan kan tidsinställas så att alla motiveringar och vinnare publiceras automatiskt direkt efter galan. Webbmastern behöver inte ens vara på plats.

 

Det hela handlar om att Örebrogalan har så mycket större pr-värde än att synas för de hundratalet företagare som finns i lokalen. Det här ska vara Örebros största prestationer under det gångna året – det förtjänar betydligt mycket mer uppmärksamhet än från 300 gratisätande företagare! (Ja, jag får raljera och säga så, för jag är en av dem.)

Örebro är duktiga på analoga möten, men för att det ska synas måste vi i dag vara lika bra på digitala möten. Syns vi inte digitalt kommer vi inte heller få några analoga möten att komma till Örebro.

Om 300 personer tillsammans ser till att göra Örebro och Örebrogalan digitalt synlig har vi enorm genomslagskraft. Nästan alla finns på facebook och en genomsnittssvensk har 170 vänner på facebook. Givet att alla vänner inte ser varje inlägg (därför får man posta MÅNGA inlägg om Örebrogalan!), några har gemensamma vänner och säkert en hög som redan är på plats har vi tillsammans säkert åtminstone 40 000 vänner på facebook. 100 av de 300 använder kanske twitter. Lägg till 5-10 000 till räckvidden. Fortsätt med Instagram.

När 50000+ människor ser massor av inlägg om Örebrogalan kommer de naturligtvis undra vad det är för något – och varför de inte är där! De kommer läsa på om det, kanske läsa om någon av de nominerade och titta på någon bild eller video från galan. Det här kommer vara människor både från och utanför Örebro. Örebroarna kommer känna en ökad stolthet över vad mycket bra som gjorts i Örebro under 2012 (eller 2013, eftersom det här tyvärr inte var verklighet i årets gala) och de utomsocknes kommer få en stärkt känsla att ”Wow, det är i Örebro det händer!”.

Nästa år är Örebrogalan lika mycket digital som analog – en av de första i sitt slag som gör ordentliga och seriösa satsningar på att vara en digital gala. Därför följer jag galan från skrivbordet eller från soffan. Då kan jag hänga med i alla diskussioner om de nominerade på twitter, titta på videoklipp från föredragen och uppträdandena på Bambuser och läsa alla fullständiga nomineringar på Facebook.

Det enda jag missar är då det analoga mötet. Det är en anledning så god som någon att ta sig till Club700 eller Conventum – för när människor möts händer något magiskt. Det är också den enda anledningen till att jag vill köpa en galabiljett. Själva galan vill jag ha digital.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.