Nyordslistan – kommunikatörens skattkammare för kontinuerligt utökat ordförråd
Skrivet av

Martin Ruist

28 februari
2023
28 februari
2023

Nyordslistan – kommunikatörens skattkammare för kontinuerligt utökat ordförråd

I alla yrken är det viktigt att hela tiden kompetensutveckla sig. Man behöver kunna de senaste verktygen och orden för dem. Det gäller förstås även oss som jobbar med språket som verktyg, men för oss är det kanske på ytterligare en högre nivå. Medan andra yrkesgrupper förväntas hålla koll på orden och begreppen för de nya verktygen inom sitt skrå så är just de nya orden vårt nya verktyg, och vi förväntas vara uppdaterade om alla nya ord som dyker upp i språket, oavsett var de kommer ifrån.

Språket är i ständig förändring och kunskap om de senaste utvecklingarna i språket ingår som en del av kompetenskravet på vår yrkesroll. Det handlar helt enkelt om vår trovärdighet att veta vad de här orden betyder.

Annars står man där som ett fån, med noll kredd, när man träffar en dödsdoula för första gången, eller hör epadunk på hög volym, och inte kan benämna det på ett professionellt sätt. Men det kan likaväl handla om att någon frågar oss om vi kan hitta en person, att skriva en artikel om, som verkligen förkroppsligar Barbiecore eller är en tvättäkta urbexare. Då gäller det att kunna hålla hakan uppe.

Lyckligtvis, för oss som jobbar med språket, kommer varje år nyordslistan som en liten guldgruva att förstärka sin språkkunskap ifrån eller som en kontrollstation för att se om vi hängt med i svängarna förra året.

Nyordslistan hjälper oss att utveckla vårt språk, vilket ger högre kvalitet till våra kunder. När vi skriver för våra uppdragsgivare kan vi nu tack vare den dra paralleller till de nya ingenjörsmässiga och tekniska landvinningar som gjorts inom agrivoltaiska system, eller varför inte till de revolutionerande metoderna inom klickkemin. Det öppnar helt nya möjligheter för våra kunders texter.

Nyordslistan speglar också vad som är aktuellt i samhället, eftersom den i stor utsträckning kommer ifrån medierna. Den är ett resultat av vad som är relevanta trender i omvärlden just nu, ur ett medieperspektiv. Journalisterna skriver uppenbarligen redan om dessa nya fenomen, och med den kunskapen kan vi använda det till vår fördel. Nyordslistan hjälper oss att skapa innehåll som faktiskt är relevant för mediernas läsare.

Det som kanske först tog sig uttryck allra tydligast genom Putins och Rysslands energikrig visade ju hur långt autokratiseringen var gången i Ryssland, och fick allt fler att börja prata om ett nytt stadie av permakris i Europa. Och som om inte de mellanstatliga krigstillstånden vore nog så har klimatkrisen blottlagt sedan länge bortglömda hungerstenar, som man väl aldrig trodde skulle komma till ytan igen, och västvärldens historiska oförmåga att inse konsekvenserna av sitt beteende har lett till att de nu får betala klimatskadestånd till de länder som nu utan egen beskyllan drabbas hårdast av klimatförändringarna. För att komma på rätt kurs krävs en drastisk övergång till ett helt nytt ekonomiskt system där evig tillväxt ersätts av munkmodellen.

Fram till att mänskligheten lyckas brösta avkarboniseringen får vi kommunikatörer glädjas åt att nyordslistan förhoppningsvis i alla fall kan hjälpa oss att ha dagen när vi producerar våra alster.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.