Andra advent

”Organisationer inom föreningslivet är generellt bra på att ta samhällsansvar på olika sätt”

Föreningslivet

Många idrottsföreningar har haft det tufft under covid-19-pandemin med inställda evenemang, anpassad verksamhet och stora ekonomiska konsekvenser. Det ansatta läget har dock inte hindrat idrottsorganisationer för att ställa upp för andra i denna speciella och utmanande tid. Vi vill därför passa på att lyfta fina ”coronainitiativ” som gjorts i föreningslivet.

I våras startade till exempel AIK Fotboll sitt initiativ ”Svartgul matlåda” där målet var att leverera 10 000 måltider till Stockholms vårdpersonal. Initiativet går ut på att samla in pengar som sedan omsätts till färdiga matlådor hos någon av de restauranger som AIK samarbetar med. Matlådorna distribueras även till äldre människor samt personer som tillhör riskgrupp. AIK menar att initiativet är ett sätt för dem att stötta restaurangnäringen, vårdpersonal, samt människor vars vardag drabbats hårt av covid-19-pandemin. I skrivande stund har 8223 matlådor sålts i AIK:s webbhopp. Örebro Hockey startade också ett liknande initiativ i Örebro under våren när de levererade gratis matlådor till personer över 70 år som tillhör en riskgrupp. Örebro Hockey skänkte även bland annat dricka och handsprit till Universitetssjukhuset i Örebro under våren, efter att de hakat på ett initiativ startat av HV71.

Hammarby Fotboll är även en idrottsklubb som vill dra sitt strå till stacken och ge tillbaka till samhället. Det senaste året har föreningen dragit igång något de kallar för ”Samhällsmatchen” som är ett samlingsnamn för klubbens insatser i samhället. Många har blivit arbetslösa under rådande pandemi och i somras gick Hammarby ut med att de därför vill starta en digital arbetsförmedling. Tanken är att den ska hjälpa till att hitta jobb till personer som är arbetslösa runt om i Stockholm genom att koppla samman arbetssökande med de hundratals partnerföretag som finns i klubbens nätverk. På sikt hoppas Hammarby kunna utveckla det till en plattform där företag även kan erbjuda helg- och extrajobb till ungdomar.

Ord från oss på Four PR:

Trots att många idrottsföreningar har haft det tufft i år ställer de upp och hjälper andra, utan att tveka. Det är fint att se. Organisationer inom föreningslivet är generellt bra på att ta samhällsansvar på olika sätt. Och fler organisationer och företag borde ta efter. I ett flertal rapporter har det exempelvis visat sig att personer som söker jobb ställer allt högre krav på att arbetsgivaren tar ett ekonomiskt, hållbart och socialt ansvar. Med andra ord håller det inte längre att inte vara hållbar. Genom att lyfta fina initiativ i föreningslivet vill vi inspirera andra att göra bra saker för sina anställda, miljön, samhället och världen, och att berätta om det. För, organisationer som berättar om sitt goda arbete stärker varumärket, inspirerar andra och driver arbetet i rätt riktning.


 

Har ditt företag eller organisation gjort något extra bra för er omvärld i år eller vet du någon som har? Hjälp oss att hitta dessa företag och organisationer! Tillsammans hjälper vi till att uppmärksamma fina initiativ. Mejla din nominering till info@fourpr.se

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!