Bronner & Bronner

Första advent

”Vi vill hjälpa människor att utveckla goda och hållbar idéer”

Bronner & Bronner

Vi vill lyfta Örebroföretaget Bronner & Bronner Samhällsförbättring. Sara Bronner och Fredrik Bronner grundade företaget häromåret för att de ville göra verklighet av olika idéer för omställning till en mer hållbar utveckling.

Sara och Fredrik vill göra skillnad och brinner för att hjälpa människor att utveckla goda och hållbara idéer. Bronner & Bronner Samhällsförbättring kombinerar kunskap om hållbar utveckling, förändringsprocesser, kultur och kommunikation för att åstadkomma verklig omställning. Planeten vi lever på har begränsade resurser. Därför måste vi göra något annorlunda. Sara och Fredrik menar att det handlar om att kombinera affärsnytta och samhällsnytta, och göra det inom ramarna för vad vi och planeten klarar av. Nyligen gav de ut sin bok ”Till dig som vill visa vägen” – tio tankar om mening i klimatkrisens tid”. Med boken hoppas de väcka eftertanke och inspiration.

Ord från oss på Four PR:

Bronner & Bronner Samhällsförbättring är ett företag som vill göra skillnad på riktigt. Genom att de delar med sig av sina kunskaper kan de hjälpa fler människor till ett hållbart entreprenörskap – som i sin tur hjälper till att förbättra samhället på lång sikt. Bronner & Bronner Samhällsförbättring gör en massa bra saker som inspirerar andra att göra skillnad. Därför vill vi självklart passa på att lyfta detta samhällsförbättrande företag! 

Vi har pratat med Fredrik Bronner, som även är senior rådgivare åt Four PR.

Vilka är Bronner & Bronner? Och varför startade bolaget?

Den ena är Sara. Mamma, agronom, miljöekonom, långdistanslöpare och ex-kommunalråd. Den andra är Fredrik. Pappa, kulturvetare, entreprenörskapsaktivist, fotograf, musiker och tidigare PR-konsult. Vi startade bolaget för att vi ville göra verklighet av olika idéer för omställning till en mer hållbar utveckling. Idéer vi och andra delar som behövs nu.

Vi har bestämt oss för att driva ett företag som bidrar med nya värden i ett större hållbarhetsperspektiv. Inget vi gör ska leda till ökad belastning på samhälle och ekosystem, eller försämra andra människors hälsa eller frihet.

Vad klappar Bronner & Bronners hjärta extra mycket för?

Vi vill hjälpa människor att utveckla goda och hållbar idéer. Vi vet att människor som hjälper varandra mår bra och att det händer bra saker när människor möts. Så vi vill föra samman människor. Vi har så mycket gemensamt. Människor är bra på att göra varandra bättre.

Ni har nyligen gett ut er första bok. Stort grattis till er! Hur känns det och hur kom ni på idén?

Vi möter massor av människor varje år i utbildningar, rådgivningar och som mentorer. Tusentals timmar av föredrag och möten, samtal och idéutvecklingsprocesser har lett oss fram till en filosofi vi använder i allt vi gör nu. En viktig del av den filosofin handlar om att känna mening. När vi bestämde oss för att öppna Bronners Butik ville vi kunna erbjuda en liten bok om mening i klimatkrisens tid, så vi skrev en.

Varför behövs den?

Vi lever i ett avgörande årtionde. Insikten om att vi är i en klimatkris påverkar människor. Vi vill stärka människor i den krisen. Hjälpa människor att inspireras till att hitta nya lösningar och idéer i den omställning som kommer. Det här är ett litet sätt att försöka göra det. Det vi gör nu kommer att göra livet mer eller mindre svårt för våra barn och barnbarn. När vi accepterar det blir det lättare för oss att acceptera att vi måste agera, istället för att hoppas på att någon annan ska lösa problemen.

Kan du berätta lite mer om er butik och hur butiksöppningen har gått?  

Vi fick möjligheten att öppna en liten butik i Wadköping och gjorde det. Den är som ett litet showroom där vi säljer lokalt producerade matvaror, böcker och andra varor som producerats i enlighet med våra krav. Dessutom utvecklar vi nya delningstjänster här – våra stammisar delar och byter böcker, skivor, kläder, sällskapsspel, frilufsprylar med varandra. När vi går ur den här pandemin kommer vi också att arrangera samtalskvällar, konserter och annat. För oss handlar det mest om att sätta innovatörer, entreprenörer och kreatörer i fokus. Det är människan bakom produkten som är det verkligt intressanta.

Vi vill vara en mötesplats för hållbara människor som vill ha hållbara varor och tjänster. Skapa relationer mellan konsument och producent. Första veckan i butiken har varit fin och lett till flera spännande samtal. Vi var också först med att få sälja kokboken ”Härifrån” av årets ekokock, Anders Johnsson, som kom förbi oss på signering, vilket kändes hedrande.

Hur har ert år varit?

Det har pratats mycket om att ställa in och ställa om. Vi har också gjort det. Men kanske på andra sätt än många andra. Vi har förmånen att jobba mycket med utbildning och har kunnat jobba på bra sätt. Förvisso väldigt ofta i digitala kanaler. Men omställning är inte något ovanligt tillstånd för oss, det är ju liksom det vi gör. Och hjälper andra att göra.

Därför öppnar vi helt logiskt en liten analog butik samma höst som Amazon öppnar sin e-handel i Sverige.

Vi fick också chansen att göra en helt ny utbildning – FRAMTIDSENTREPRENÖRERNA – tillsammans med Coompanion där vi tog in 40 entreprenörer med hållbara idéer. Det var en fantastiskt rolig grej att göra, och den kommer att sprida sig de kommande åren. Det händer bra saker när människor möts, det kan hända ännu bättre saker när människor som delar övertygelse möts.

Hur ser ni på framtiden?

För vår del ser det spännande ut. Vi har många stora saker på gång inför 2021 och de kommande åren. Behovet av våra tjänster och vår kunskap är tydligt och det är många olika företag och organisationer som vill att vi ska lyssna på dem. Samhällets utmaningar är många och lär inte bli färre när vi kommer ut ur pandemin med nya skulder och en välfärd som pressats hårt. Men en marknad där saker vi tagit för givna kanske inte ens efterfrågas längre.

Vi hoppas och tror att många kommer att utveckla nya idéer och det är ju liksom det vi jobbar med och lever på. Så låt oss möta den framtiden tillsammans, liksom.

Har du något tips till andra företag som vill bli mer hållbara? Var börjar en till exempel? 

Ställ dig själv fyra frågor i varje beslut. Fyra frågor som kommer göra konsekvenser av det du gör tydligare.

  • Är det här meningsfullt för mig?
  • Skapar det här ett värde för människorna i samhället runt om mig?
  • På vilket sätt skapar det jag beslutar ett värde för naturen, miljön och klimatet?
  • Är det jag beslutar långsiktigt ekonomiskt bärkraftigt, hjälper det mig att hushålla med de resurser jag har och återskapa nya?

I grunden handlar det nog om den stora frågan. Den om meningen med livet. Eller entreprenörskapet. Varför gör jag det gör? Om jag har en väldigt bra tanke med hur det ska påverka andra och göra gott för den värld jag lever i…. då kommer det nog att bli bra för andra också. Om jag inte har det, då kommer det nog inte att bli så bra heller.

Stort lycka till! Vi ser fram emot att se vad ni gör härnäst.

Vill du läsa mer om Bronner & Bronner? Besök deras hemsida här


 

Har ditt företag eller organisation gjort något extra bra för er omvärld i år eller vet du någon som har? Hjälp oss att hitta dessa företag och organisationer! Tillsammans hjälper vi till att uppmärksamma fina initiativ. Mejla din nominering till info@fourpr.se

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.