Period Pack

Första advent

”Vi vill underlätta vardagen för befolkningen som har mens”

Period Pack

Ett av företagen vi vill lyfta är Period Pack – det nystartade Örebrobolaget som vill vara med och bidra till en förändring i samhället genom att underlätta vardagen för befolkningen som har mens. Företagets vision är att mensskydd på toaletter ska bli lika självklart som toalettpapper och tvål. Det bolaget gör för att jobba mot visionen är att tillhandahålla en behållare anpassad för mensskydd till företag som i sin tur kan erbjuda mensskydd till sina anställda och besökare.

Period Pack startades som ett UF-företag av  Lova Svensson och Amanda Mattson och i dag driver de företaget på heltid och har ett team på totalt 9 personer och återförsäljare runt om i hela landet.

Ord från oss på Four PR:

Företag som gör bra saker förtjänas att uppmärksammas. Period Pack grundar sig i en god sak – att underlätta vardagen för befolkningen som har mens. Bolaget vill vara med och göra skillnad för många och är redan på god väg på kort tid. Företag och skolor har redan nappat på idén, vilket visar på att Period Pack verkligen behövs. Stort kudos till Amanda och Lova för att ni såg ett behov och gick från idé till verkligen. Vi, inklusive många andra, är mycket imponerade. Ni inspirerar!

Vi tog ett snack med Amanda Mattsson för att prata lite om deras samhällsengagemang och framgångssaga.

Hur kom ni på idén till Period Pack? 

Vi som majoriteten av befolkningen som har menstruation har säkert någon gång varit med om att man hamnar i en situation där man är i behov av mensskydd men glömt. Därav är Period Pack grundat. Vi vill underlätta vardagen för befolkningen som har mens.

Hur har ert år varit?

2020 har gått bra för Period Pack. Vi har haft en kraftig ökning av vårt team och vår produkt har tagits emot som en självklarhet av de företag som vi kontaktat.

Vad ser ni fram emot att göra nästa år?

Se Period Pack växa extremt fort. Vi kommer skala upp snabbt nu för att nå ut på marknaden med vår självklara produkt.

Vad brinner Period Pack extra mycket för?

Det som inspirerar oss VARJE DAG är att förenkla vardagen för drygt hälften av befolkningen. Vi är med och bidrar till en attitydförändring i samhället vilket alltid värmer en om hjärtat.

Varför tror du att ingen har sett till att det att det finns mensskydd tillgängligt på toaletter på arbetsplatser och skolor tidigare?

Självklart tror jag att många har reflekterat över varför mensskydd inte finns på toaletter. Men att gå från en idé till verklighet är något helt annat. Det krävs uppoffringar som få är villiga att göra. Sen skulle jag även säga att samhället senaste åren blivit mera accepterat att prata om menstruation. Tidigare har ämnet varit oerhört tabubelagt vilket kan vara en bidragande faktor till att faktiskt ingen vågat ta i problemet.

Thoren Business School i Malmö och Örebro blev nyligen de två första skolorna som erbjuder gratis mensskydd tack vare Period Packs lösning. Hur känns det att ni har tagit klivet in på skolor? Vad har ni för mål härnäst?

Att få hjälpa tjejer i skolan känns kul och nödvändigt. Vi tycker inte att kvinnors skolgång ska behöva drabbas på grund av att de har mens. En undersökning gjordes på Thoren Business School Örebro (där UF-företaget startades) och den visade att 97 procent av eleverna kände sig tryggare när mensskydd fanns tillgängligt. Detta visar på att det finns ett behov av produkten på skolor och målet härnäst är såklart att fler skolor ska förstå behovet.

Det senaste året har ni fått många nya kunder och setts i olika medier, bland annat Sveriges Radio, SVT och Expressen. Varför tror du att det har gått så bra för er? Kan du dela med dig av några framgångsfaktorer?

Jag tror att Period Pack fått oerhört positiv respons för att det ligger extremt rätt i tiden. Timing för att en idé ska slå eller inte är allt. Den stora framgångsfaktorn för oss skulle jag säga är hårt arbete, att vi alltid varit orädda samt att vi har hittat en lösning på ett behov som ligger SÅ rätt i tiden.

Var ser ni er om tre år?

Om tre år ser jag Period Pack som fortsatt ledande i vår bransch med ett stort utökat team med kompetenser som kan komplettera varandra. Jag ser framförallt fram emot att vi inte bara finns i Sverige utan i övriga världen. Vi möter ju trots allt ett behov som berör hälften av befolkningen. Vi har en vision att på sikt få hjälpa kvinnor i u-länder att tillhandahålla de med mensskydd, kanske detta sker redan inom 3 år.

Stort lycka till! Vi ser fram emot att följa er fortsatta resa.

Vill du läsa mer om Period Pack? Besök deras hemsida här 


 

Har ditt företag eller organisation gjort något extra bra för er omvärld i år eller vet du någon som har? Hjälp oss att hitta dessa företag och organisationer! Tillsammans hjälper vi till att uppmärksamma fina initiativ. Mejla din nominering till info@fourpr.se

 

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.