Willys

Tredje advent

"Matsvinnet är ett stort och ökande miljöproblem – något som Willys vill vara med och göra något åt"

Willys

År 2018 uppskattades 100 000 ton mat ha kasserats i livsmedelsbutiker enligt Naturvårdsverket. Matsvinnet är ett stort och ökande miljöproblem – något som Willys vill vara med och göra något åt. Den här veckan vill vi därför passa på att lyfta ett socialt initiativ som Willys-butiken på Våxnäs i Karlstad har startat.

Under december månad genomför matvarubutiken ett välgörenhetssamarbete med Stadsmissionen samtidigt som de minskar sitt matsvinn. I och med detta samarbete kommer nu mat som annars kunde ha blivit matsvinn – som produkter med kort datum eller skönhetsfel – hamna hos Stadsmissionen i Karlstad. Willys-butiken kommer dessutom att skänka julmat till välgörenhetsorganisationen.

Ord från oss på Four PR:

Willys har ett stort hållbarhetsfokus. Och det märks genom många olika initiativ. Ett av dessa är det välgörenhetssamarbete som Willys-butiken i Karlstad har inlett med Stadsmissionen. Det är ett bra exempel på hur matvaruhandeln kan ta både ett större miljömässigt ansvar men även ett socialt ansvar. Något som vi självklart vill lyfta.

Förra året hamnade Willys på YouGovs topplista över de varumärken som unga pratar mest om eller har hört någonting positivt om. Det tyder på att Willys är ett varumärke som tilltalar unga. Och vi tror att livsmedelskedjans hållbarhetsarbete är en bidragande orsak till det.

Vi har pratat med Richard Svanegård, butikschef på Willys butik på Våxnäs i Karlstad, om deras samarbete med Stadsmissionen i Karlstad.

Vilket fint samarbete er Willys-butik har inlett med Stadsmissionen i Karlstad! Varför gör ni det här?
Vi ville ta ett större socialt ansvar och jag kände att ett välgörenhetsarbete låg bra i tiden då vi befinner oss mitt i en pandemi.

Vad är syftet med samarbetet?
Att utsatta människor i samhället ska få en bättre vardag. Det är inte alltid mat på bordet är en självklarhet, tyvärr.

Varför väljer ni att samarbeta med just Stadsmissionen i Karlstad?
Stadsmissionen har varit etablerade länge och har en stabil organisation som vi tror blir en utmärkt samarbetspartner.

Axfoodkoncernens mål är att matsvinnet ska halveras till 2025. Hur arbetar ni på Willys för att nå det målet, utöver detta samarbete?
Vi tycker om att sätta höga mål. Vi vet att det driver oss att jobba hårdare och bli lite bättre, varje dag, året runt. Därför sticker vi ut hakan och sätter upp ett riktigt högt mål. Vi ska halvera vårt matsvinn till 2025. Arbetet har redan börjat, och vi kommer att fortsätta att prova oss fram. Kan vi till exempel minska vårt svinn genom att erbjuda dig som kund att köpa frukt och grönt med skönhetsfläckar till lite lägre pris? Eller genom att sänka priset på varor som närmar sig bäst före-datum? Och vad kan vi göra med den mat som vi trots allt inte lyckas sälja? Det är några av frågorna vi ställer oss. Willys har till exempel lanserat ”Svinnsmart” som går ut på att ta vara på mat som skulle ha slängts. Sedan starten har cirka 380 ton frukt och grönt räddats från att hamna i soptunnor (Läs mer om konceptet här)

Willys gör en hel del för miljön och vår omvärld. Kan du ge några exempel på vad ni gör?  

  • Vi erbjuder ett brett utbud av ekologiska och miljömärkta varor, som är tydligt skyltat och lätt att hitta.
  • Vi har en miljöansvarig medarbetare som får utbildning för att öka sitt kunnande inom miljöområdet.
  • I butiken används endast miljömärkta rengöringsmedel, förbrukningsvaror och papper.
  • Vissa varor, som är särskilt dåliga ur miljösynpunkt, väljs bort i sortimentet. Det gäller till exempel rödlistad fisk eller ej miljömärkt tvättmedel.
  • Butiken källsorterar allt avfall.

Slutligen, hur har året varit för din lokala Willys-butik?
Det har varit ett minst sagt annorlunda år. Att leda under förändring är utmanande men också givande. Ur den här pandemin så hoppas jag att vi i framtiden kan plocka med oss de bra saker som vi gjort under året, exempelvis ökad fokus på det sociala arbetet samt hållbarhet.

Stort lycka till framåt!

Läs mer om Willys hållbarhetsarbete här


 

Har ditt företag eller organisation gjort något extra bra för er omvärld i år eller vet du någon som har? Hjälp oss att hitta dessa företag och organisationer! Tillsammans hjälper vi till att uppmärksamma fina initiativ. Mejla din nominering till info@fourpr.se

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.