Skrivet av

Fredrik Stengarn

12 april
2016
12 april
2016

PR för startups – vad är det? 

juniorkonsult_fourpr

 

Jag tänkte prata lite PR för startups. Jag tror nämligen det finns otroligt mycket att göra på den fronten. Men vill börja med något annat aktuellt först.

Det är nog få som missat Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorenzons öppna brev till Sverige. Det handlar om förutsättningarna för så kallade startup-företag, vad som krävs för att Sverige inte ska tappa det momentum som vi byggt upp. Just Ek och Lorenzon lyfter företag som Skype, Spotify och Klarna mfl som ledande innovativa företag i världen – varav alla startade i Sverige. Och det finns många fler. Stockholm benämns ofta som ”the startup capital”. Skandinavien generellt ligger i framkant vad gäller innovation, design och utveckling. Detta har medfört att vi också fått många nystartade snabbväxande företag som mår väldigt bra.

Områden som berör fler än bara startups

Även om Sverige på många sätt är ett gynnsamt land för näringar som kräver hög nivå av innovation, kreativitet och kunskap, så räcker det inte hela vägen för att konkurrera globalt. Övriga världen står inte stilla. Det som efterlyses av Ek och Lorenzon är tre saker: bostäder (hyresrätter), ett utbildningssystem som uppmuntrar till inlärning av programmering och IT, samt ett förbättrat regelverk kring delägarskap för medarbetare.

Tre rimliga områden att peka ut. Det första är ett generellt samhällsproblem som drabbar flera branscher och näringar och företagsformer. Det andra särskilt tech-företag som skriker efter programmerare och IT-folk. Det tredje ett område som sannolikt berör fler företag än startups, men som blir extremt viktigt för en startup vars idé är att inkludera medarbetare i allt större utsträckning.

Hur stöttar vi andra svenska startups?

Men en sak pratar vi inte så mycket om. Hur redan etablerade näringar kan vara med och bidra Sveriges ställning som världsledande startup-land. Det skulle gynna såväl startups som andra svenska företag.

Det är lätt att fokus hamnar på politikerna. Men de kan bara skapa förutsättningarna. Det är vi andra som måste få saker att hända rent konkret. En sån sak är att börja fundera på hur vi kan vara med och bidra till att ”industrin” startups fortsätter blomstra och skapa arbetstillfällen, skatteintäkter och tillväxt.

Konsultbranschen har extra ansvar – och möjlighet

Vi som jobbar med konsultation inom olika områden har ett särskilt ansvar. Vår kompetens kan vara avgörande för att startup-företagen ska lyckas. Frågor som juridik, ekonomi och kommunikation är minst sagt vitala även för startups. Vi på Four PR jobbar med kommunikation – ett område som Sverige visat sig vara världsledande på (likt vi är bland de bästa länderna i världen på att främja startups). Kreativitet och kommunikation från Sverige går på export, men varför kan vi då inte hjälpa svenska startups också?

Utmaningen för startups är ofta de ekonomiska aspekterna. Vi som är sprungna ur gamla näringar är ofta lite mossiga och inrutade i stela betalningsmodeller och system; vi gör som vi alltid gjort.

Det är otroligt farligt om vi vi vill möta alla dessa nya startup-företag som ångar på med en hunger, kraft och driv.

Four PR är en ung pigg kreativ byrå. Startad 2010. Av unga människor. Vi tror det här är en styrka. Vi tänker ofta på andra, mindre inrutade sätt än vad de mer etablerade byråerna gör. För även om PR som fenomen är relativt nytt i Sverige (jämfört med andra grenar på marknadsföringspaletten) så tenderar de aktörer som arbetat fram och leder den svenska PR-branschen ändå influerats mycket av den inte helt sällan stela amerikanska byråvärlden.

PR för startups

Vi vill vara en bidragande faktor till att PR-branschen i Sverige re-vitaliseras. Vi vill se ett ökat fokus på nytänkande frisk PR. Mer digital PR.

Vi tror att det inte räcker med att startups själva är  flexibla, innovativa och smart växande, utan att de också kräver leverantörer som matchar dem. Det är en utmaning för de flesta etablerade företag som formats av sin tidsanda och hur entreprenörskapet sett ut just då.

Som PR-byrå är vi iaf övertygade om att startups behöver kunna komplettera sina egna inhouse-kunskaper med extern kunskap, exempelvis vad gäller PR och kommunikation. Därför vill vi erbjuda PR-tjänster som rimmar med startups.

Något som måste utvecklas tillsammans med startups

Vi ska ärligt säga att vi vet inte exakt hur de ska se ut. Eftersom vi vill veta mer om startup-företagens behov. Men vi tror redan nu att det ska vara flexibelt, kostnadseffektivt och, faktiskt, lite kittlande men ändå affärsfokuserat.

Det är också därför vi helst inte tillämpar bindningstider, eftersom vi vill erbjuda flexibilitet (även om vi såklart starkt menar att det bästa resultatet kommer av ett långvarigt och nära samarbete). Vi är också noga med att dra nytta av den stora PR-styrkan – att den är just kostnadseffektiv. Gör man saker smart och rätt behövs inga dyra reklambudgetar. Och för att det ska bli kostnadseffektivt behöver de PR-insatser man gör vara kittlande och affärsdrivande.

Om man som startup söker en byråpartner som tillsammans kan ta fram ett upplägg som matchar den egna verksamhetens behov vill jag påstå att vi är den byrån. Oavsett om utmaningen ligger i budget, betalningsmodell eller tidsbrist så är det hinder som kan överkomma. Även startups behöver PR – kanske mest av alla.

De startups som är sugna på att ta reda på vad ”PR för startups” är – men också kan, och borde, vara – får gärna höra av sig.

Vi tar gärna ett förutsättningslöst öppet ärligt möte. Vi bjuder inte bara på kunskap, utan på riktigt gott kaffe.

5 PR-tips för startups

Jag har förresten redan knåpat ned några råd, som jag tror kan vara nyttiga för startups. De bjuder vi på. Signa upp dig här så mejlar jag över dem. 

Vi hörs!

Fredrik Stengarn
PR-rådgivare & en av grundarna till Four PR

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!