Förslag från Mittmedia katastrofalt ur ett PR-branschperspektiv
Skrivet av

Fredrik Stengarn

18 augusti
2016
18 augusti
2016

Förslag från Mittmedia katastrofalt ur ett PR-branschperspektiv

Mittmedia, som driver 28 lokaltidningar runt om i landet, är i ropet sedan det framkommit att de har (eller iaf i juli hade) planer på att banta ned antalet lokaltidningar till 23 stycken, samt drastiskt minska antalet utgivningsdagar på tidningarna. Istället för dagens 6-dagarsutgivning ska det i planen vara planerat för en handfull tidningar med 3-dagarsutgivning och resten med utgivning ca 1 gång per vecka.

Om, jag säger om, en sådan plan skulle genomföras skulle det vara ett dråpslag mot lokalmedia, ett problem för demokratin men också för oss som jobbar med kommunikation och PR. Det föder också tanken om ett behov av utökat utbud av lokal public service.

Färre journalister, en dröm för konsulter?
”Du som PR-konsult måste ju vara nöjd när tidningarna bantar sina redaktioner”. Det får jag höra rätt ofta. Mitt svar är alltid att det är katastrofalt dåligt för mig som PR-konsult, där en stor del i mitt yrke handlar om att skapa relationer till medier och därigenom generera förtjänad publicitet i icke köpta kanaler (läs bland annat media).

Om vi konstaterar (och sedan bortser från) att ett drastiskt minskade av lokaltidningar och där också idag anställda journalister är ett problem för demokratin, så är det, och har länge varit, ett problem för alla som jobbar professionellt med presskontakter och mediebearbetning.

Vi vill skapa ett värde för våra kunder genom att hjälpa dem hitta uppslag av nyhetsvärde som också kan publiceras på redaktionell plats. Det värdet devalveras ganska drastiskt för varje journalist som sparkas. Bristen på journalister är faktiskt en av vår bransch största utmaningar.

”Som att kissa på sig en kall vinterdag”
Minskad personalstyrka men krav att fortsatt fylla utrymmet i tidningarna öppnar för att det kan bli enklare att få in pressmeddelandetexter på nyss nämnda plats. Det kan tyckas lukrativt vid en första anblick, men för den som tänker ett varv till så går som sagt ljuset upp att det är som att kissa på sig en riktigt kall vinterdag. Varmt i början, men ett helvete om en stund. En sänkning av kraven för publicering riskerar att sänka tidningarnas journalistiska höjd och också äventyra värdet i att skapa pressmaterial av hög kvalitet med ett tydligt nyhetsvärde och allmänintresse. I samma stund som vem som helst kan få in undermåliga pressmeddelanden så försvinner krasst värdet i att publiceras just där.

Vi som PR-byrå lever på att skapa gedigna pressmaterial som ökar chansen att publiceras på ofta attraktiv redaktionell plats. Det är väldigt sällan vi och våra kunder pratar om antalet pressklipp, fokus i ett modernt PR-arbete ligger på kvalitet i de klipp som vi får.

Om värdet av att skapa publicitet i medier ska kvarstå bygger det på att medierna fortsätter leverera hög kvalitetsjournalistik, som läses av många. Neddragningar och mindre kritiska journalister får precis motsatt effekt, där tidningarna tappar kvalitet och därmed också attraktionskraft till läsarna.

Medierna är en viktig plats för så väl medborgare som våra uppdragsgivare att driva opinion och skapa debatt, samt driva på samhällsutvecklingen.

Utökat lokalt public service-stöd kan bli aktuellt
Så om Mittmedia över huvud taget tänker börja skära i Sveriges lokaltidningsbestånd blir det livsviktigt att vi börjar fundera på ett utökat public service-stöd till lokala aktörer. Det är livsviktigt för demokratin att vi även på lokal nivå kan ta del av objektiv kvalitetsjournalistik. Det räcker inte med SVT och SR lokalt.

Kort sagt en motvikt till de privata tidningshusens fall. Kanske bara aktuellt under en övergångsperiod tills nya vitaliserade medier kan frodas igen, med nya smarta finansieringsmodeller.

Nu tror jag inte att Mittmedia kommer genomföra den här planen, eftersom det vore att sätta en dolk i egen rygg. Flera medier går plus som enskilda enheter, men där koncerner har svårt med helheten. Men vi måste ändå räkna med att det är hitåt medierna verkar vandra. Och det öppnar oavsett för ett helt nytt medielandskap som kommer ställa ännu högre krav på oss som jobbar professionellt med PR. Vi vill ju ha mer lokal mediebevakning, inte mindre.

/Fredrik

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.