6 tips för hur du kan arbeta med content marketing
Skrivet av

Linnéa Karlsson

27 juni
2018
27 juni
2018

6 tips för hur du kan arbeta med content marketing

Content marketing hit och content marketing dit. Du vet säkert vid det här laget vad content marketing är, men du har kanske inte kommit igång? Här kommer därför sex steg för hur du kickar igång ditt content marketing-arbete.

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring som det också heter, är kort och gott ett tillvägagångssätt för att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att locka till sig och behålla en tydligt definierad publik. Det handlar alltså om att producera innehåll regelbundet som din målgrupp vill ta del av för att långsiktigt förtjäna deras förtroende. Det handlar även om att konsekvent tillhandahålla innehållet på en plattform där ditt företag eller organisation äger kommunikationen (till exempel er webbplats eller ert nyhetsbrev). Men det handlar också om att arbeta aktivt i sociala medier och med sökoptimering, för att bygga upp en trogen publik som återkommer till er plattform för att konsumera ert innehåll.

Ett företag som arbetar bra och effektivt med content marketing är nyhetsrummet Mynewsdesk. Vi har sammanställt en steg-för-steg-guide, baserad på hur Mynewsdesk själva arbetar med innehåll i sitt nyhetsrum, som kan hjälpa dig på traven att ta tag i ditt företags innehållsmarknadsföring. Det kommer löna sig i slutändan, vi lovar!

Gå igenom ditt företags tjänster, produkter & kompetenser

Om du tar en titt på Mynewsdesks nyhetsrum här, så ser du säkert att de skriver mycket om vad de själva erbjuder, som distribution av nyheter och omvärldsbevakning, men även om andra PR-relaterade ämnen som deras målgrupp kan tänkas vara intresserade av.  Vilka tjänster och/eller produkter erbjuder ditt företag? Vilka kompetenser finns? Vad är din målgrupp intresserad av?

En bra start för att komma igång med ditt arbete med content marketing är att lista ditt företags hela erbjudande. Om du ser det framför dig blir nästa steg oftast lättare, det vill säga att veta vilket innehåll som företaget kan och bör producera.

Skriv ner vad ditt företag kan producera innehåll om

När du har listat hela ditt företags erbjudande, inklusive vilka kompetenser som finns inom företaget, kan du fundera på inom vilka områden som ditt företag kan producera innehåll kring och vilka av dina kollegor som har spetskompetens inom vilka områden. Det kan till exempel handla om ert erbjudande, vad som händer i er organisation, men även vad som är aktuellt i er bransch.

Lär dig vilket innehåll som din målgrupp vill ha och vad den söker efter

Samla kunskap över vilket innehåll som din målgrupp är i behov av och söker efter. Och vilket innehåll som är mest relevant för den. Är det till exempel utbildande innehåll eller engagerande innehåll? Efter att du har kartlagt din målgrupp kan du börja skapa innehåll utifrån dessa parametrar. Mynewsdesk primära målgrupp är journalister och kommunikatörer. Nedan är ett exempel på rubriker på blogginlägg i Mynewsdesks nyhetsrum, som bara innefattar relevant innehåll för deras målgrupp:

”Journalister tips för bättre kommunikation”
Lär dig av IKEA:s sätt att arbeta med storytelling
”Årets största PR-trender enligt experterna”
”Netflix eller nyheter – vad väljer framtidens mediekonsument?”
“Dynamiken mellan kommunikatör och journalist präglas av en ond cirkel”

För att veta om ditt planerade innehåll är efterfrågat av din målgrupp kan du testa att söka på Google efter olika nyckelord. Du kan även kolla vilka ämnen som diskuteras just nu i olika Facebookgrupper som målgruppen är medlemmar i. För att öka chanserna att hamna högt upp i sökresultaten på Google, kom ihåg att skriva rubriker och övrigt innehåll i blogginlägg och pressmeddelanden utifrån ett sökoptimeringsperspektiv. Det vill säga, utforma rubriker och innehåll efter vad målgruppen söker på i sökmotorerna. På så sätt ökar du även chansen att ditt innehåll hittas av din målgrupp – en win-win-situation både för dig och målgruppen!

Producera innehåll kostnadseffektivt

Mynewsdesk gör många undersökningar inom specifika ämnen som deras målgrupp kan vilja ta del av. En undersökning handlar om svenska journalisters syn på sociala medier. Mynewsdesk har sedan gjort en e-bok baserat på undersökningen, som deras målgrupp kan ladda ner om de vill fördjupa sig i ämnet. Undersökningar har oftast ett högt nyhetsvärde, därför har Mynewsdesk använt statistiken från undersökningen för att skapa ett pressmeddelande. Det innehåller i sin tur en film där journalister som varit med i undersökningen uttalar sig. Denna film har Mynewsdesk sedan delat i sina sociala medier. De har även gjort en intervju med en journalist som medverkade i undersökningen och publicerat intervjun i ett blogginlägg i deras nyhetsrum. Och dessutom, producerat en infografikfilm baserat på intervjun med journalisten som de har publicerat i sociala medier. Allt detta innehåll baserar sig alltså på en enda undersökning, vilket tydligt visar hur du kan arbeta systematiskt och kostnadseffektivt med innehåll i olika format och i olika kanaler. Något som vi kallar för modern och digital PR – det vill säga, när du kombinerar SEO, sociala medier och traditionell PR. Vill du läsa mer om det har min kollega Fredrik Stengarn bloggat om det här.

Återanvänd innehåll

Även om ett blogginlägg skrevs för ett halvår sedan kan den fortfarande vara aktuell och intressant för målgruppen och fortsätta driva trafik till din webbplats via sökmotorerna. Var därför inte rädd för att återanvända innehåll som redan har publicerats. Alla har definitivt inte sett blogginlägget, även om det har publicerats både i sociala medier och i nyhetsbrev. Ha dock för vana att kolla igenom äldre blogginlägg och uppdatera eventuell information så att den är aktuell, innan du delar det i dina kanaler igen. För att veta vilka blogginlägg som är relevanta att återanvända kan du börja med att kolla statistiken i till exempel Google Analytics (om du kopplat bloggen till det). Gör en lista på vilka som är de mest populära inläggen det senaste året. Samla dessa i ett blogginlägg och puffa för dem igen i sociala medier. Men, kom ihåg att göra läsaren uppmärksam på att innehållet har publicerats tidigare.

Vill du veta mer om content marketing och digital PR hjälper vi dig gärna! Och om du inte tidigare har kollat in Mynewsdesks eget nyhetsrum, gör det! Det är helt enkelt en guldgruva för oss PR-aktiva och kommunikatörer.

 

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.