Appar för dig som jobbar med kommunikation
För oss som jobbar med marknadsföring och kommunikation kan mobilen vara en riktig klippa, som kan hjälpa dig att hantera planering, kommunikationsinsatser och kreativt skapande, mellan möten när du är på språng, eller kanske på tågresan. Det är fantastiskt hur mycket du kan få gjort med din smarttelefon i jobbet som marknadsförare – med hjälp av rätt appar. Nedan följer några av våra favoriter!
Asana – organisera uppgifter och arbete
Asana skapar ordning och reda. En enkel och användarvänlig app som hjälper dig att få koll på dina arbetsuppgifter, stora som små. Du arbetar med ”uppgifter” och ”subuppgifter”, som du delar upp inom olika ”projekt”, som i sin tur är en del av olika ”team”. Inom de olika teamen kan du smidigt kommunicera med kollegor och kunder.
Planoly – planering av Instagraminnehåll
Ett gridverktyg som underlättar ditt arbete med Instagram. Här kan du hantera och skapa hashtags, planera stories och inlägg, analysera resultat via analytics med mera. Ett perfekt verktyg för visuell planering av ditt Instagramflöde.
Canva – skapa grafisk design på ett enkelt sätt
En designapp för fotoredigering och grafisk design. Verktyget gör det lätt, även om du inte har någon erfarenhet av grafisk design, att skapa allt från infografik till logotyper på ett smidigt sätt.
Trello – få bra överblick med hjälp av visuella Boards
En slags motsvarighet till Asana, men som vi främst använder för att få en bra visuell överblick – exempelvis över sociala medier-inlägg. I Trello jobbar du med ”tavlor”, ”listor” och ”kort”, som gör det lätt att organisera och kategorisera innehåll – enkelt och flexibelt.
Feedly – få koll på vad som händer i din omvärld
Du behöver inte surfa runt på nyhetssajter för att vara uppdaterad om allt som händer i din omvärld, RSS-läsaren och appen Feedly hjälper dig att samla informationen du är intresserad av. Du behöver bara söka efter namnet på det nyhetsmedium du vill följa.
Ett råd är att inte kasta sig in i en massa nya appar samtidigt, utan tänk efter och fundera på vilka som stämmer bäst överens med din digitala marknadsföringsstrategi, och börja med några. Lycka till!