Upplevelsebaserad marknadsföring, vad är det?
Skrivet av

Four PR

28 september
2015
28 september
2015

Upplevelsebaserad marknadsföring, vad är det?

I torsdags var jag och Fredrik på en väldigt trevlig lunchföreläsning som höll till på Naturens hus i Örebro. Det serverades en god lunch följt av en väldigt intressant föreläsning.

Sanna Inkin från reklambyrån Think Happy Thoughts och Robert Andersson från Nespresso var föreläsare och hade som huvudämne att tala om upplevelsebaserad marknadsföring.

Så, vad är då upplevelsebaserad marknadsföring? Ett enklare sätt att förklara det på är när företag och organisationer arbetar strategiskt med hur man bygger varumärken ur upplevarens perspektiv. Därmed skapar man de starkaste relationerna. Relationen måste även ständigt anpassas och vårdas efter kundens behov och efterfrågan. Det kan relateras till marknadsmixen även kallat de 4p.

Björn Borg kan upplevelsebaserad marknadsföring
Sanna berättade om en kampanj hon varit med och arbetat i för Björn Borg. Hon berättade om hur de strategiskt arbetade innan, under och efter själva kampanjen som skulle släppas. Den var i samband med Pridefestivalen och hade därför budskapet ”Love for all!”. De jobbade med alla sinnena så kunden fick en känsla och därmed en upplevelse. På så sätt har Björn Borgs kampanj berört och engagerat folk. Bra va?

Klicka här för att komma till Björn Borgs kampanjvideo!

maxresdefault-2

Nespresso kallar det för ”Shopper marketing”
När Robert skulle tala om upplevelsebaserad marknadsföring så uppmärksammade han ett begrepp som heter ”Shopper marketing”. Det handlar om att förstå hur man riktar in sig på sin målgrupp på alla kanaler och sedan använder den kunskapen som en fördel. Om att man ska vinna kunden i butiken när känslorna tar över behoven. 68% av alla köp är oplanerade och 70% av alla beslut om köp tas på plats. Shopper marketing menar på att det absolut mest trovärdiga i ett försäljningsögonblick är hur väl du i butiken kan dina produkter och förstår dina konsumenter. När man förstår sina konsumenter skapar man ett förtroende gentemot kunden.

Robert förklarade hur han skapar en enhetlig upplevelse kring Nespresso som varumärke. Nespressobutikerna ser ut på ett visst sätt och i samma stil man vill skapa deras avdelning hos en återförsäljare. Det finns bland annat försäljare som åker runt i butikerna och bär samma kläder samt bjuder på provsmak av kaffe. Då skapar man en känsla som får en att känna igen just detta kaffe och varumärke. Detta är något han arbetar intensivt med och som ger det där lilla extra.

nespresso_hdr-2012-2

För att summera det hela är upplevelsebaserad marknadsföring ett av det mest effektiva redskapen för att bygga ett varumärke. För att etablera, vårda och utveckla nya relationer är det ett kraftigt verktyg. Att leverera en totalupplevelse med syftet att skapa positiva värderingar och associationer till varumärket är en givande metod. Då agerar förhoppningsvis kunden direkt på grund av just upplevelsen och känslan som kunden fick i den stunden.

För dig som vill läsa ännu mer om ämnet upplevelsebaserad marknadsföring har jag länkat två bra texter nedan:

http://www.wpp.com/wpp/marketing/hottopics/downturn/shopper-marketing/

http://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/shopper-marketing.html

/Praktikant-Frida

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.