Native Marketing – en motreaktion till Pop-up-annonsernas frammarsch
Skrivet av

Johanna Lidman

21 september
2017
21 september
2017

Native Marketing – en motreaktion till Pop-up-annonsernas frammarsch

Pop-up-annonser, Banners och övrig reklam bestående av irrelevant content för mottagaren är något vi omges av varje dag. Acceptansen mot denna typ av annonsering blir bara mindre och mindre, vilket öppnat upp för nya sätt att marknadsföra sig på. Enligt rapporten Adobe Digital Insight från 2016 har 28 procent av alla svenskar installerat en Adblocker på sin dator (en plugin till webbläsaren som blockerar annonser och reklam på nätet). Detta innebär alltså att många företag lägger mycket tid och pengar på annonser som aldrig kommer att nå mottagaren.

Nyckeln till synlighet handlar om att skapa content som intresserar och engagerar rätt målgrupp vid rätt tillfälle. Det är här Native Advertising kommer in i bilden – köpt, redaktionellt innehåll i media som du fyller med relevant content som håller samma redaktionella nivå som resten av innehållet i sammanhanget. Vi kan bland annat se denna typ av content på bloggar, där Influencers bäddar in erbjudanden och produkter i en relevant kontext.

Allt fler satsar på Native och Influencer Marketing

I MediaRadars senaste Consumer Advertising Report säger siffrorna att nativeannonsering ökat med 74 procent under 2016 (globalt), medan print tappat mer är någonsin.

Låt oss titta på lite siffror.

70% uppger att de tycker att annonser på webbplatser stör
81% litar på information de läser i bloggar
61% har genomfört ett köp via ett blogginlägg de nyligen läst
91% litar mer på rekommendationer från andra än varumärket

Statistiken talar för sig själv – vi orkar inte längre med annonser och traditionell reklam. Gå till dig själv, från vem tar du helst råd? En nära vän eller ett företag och deras varumärke? På webben kan definitionen av en vän idag vara en social influencer. Hela 84 procent av millennials, personer födda mellan 1981-2001, har köpt något direkt från en rekommendation hos en social influencer. Det säger mycket om dessa personers kraft att påverka.

6 anledningar till att Influencer Marketing fungerar

  1. Ge ditt varumärke ett ansikte. Att förknippas med en person som har stort inflytande hos din målgrupp genererar positiva känslor för ditt varumärke.
  2. Word of mouth. Det finns få saker som påverkar människor mer än när någon du känner förtroende för rekommenderar något för dig. Detta är en av de starkaste anledningarna till att jobba med Influencer Marketing.
  3. Ökning av Adblockers. Idag ställs högre krav på innehåll och Adblockers ökar bland användarna för att slippa Pop-up-annonser och Banners.
  4. Sprid ditt content i nya kanaler. Influencers är ofta proffs på sociala kanaler som Snapchat, Instagram och YouTube. Genom att arbeta med en Influencer ökar dina chanser att nå din målgrupp i sociala medier.
  5. Öka din SEO (Search Engine Optimization). Genom spridning i många olika sociala kanaler kan du förbättra din SEO avsevärt. Desto oftare ditt varumärke omnämns i sociala medier desto mer relevant blir du för Google och du hamnar därmed längre upp i sökfältet.
  6. Content är viktigt, kontexten är ännu viktigare. Det handlar inte bara om hur du säger något, utan även var du säger det och vem du associeras med. Styrkan i Influencer Marketing är att Influencers ofta har en väldigt bra bild av vad deras målgrupp vill ha.Källor: Rapporten Adobe Digital InsightsLinn Herbertsson, Influencer och civilekonomE-barometern Helårsrapport 2015 och 2016KiaIndexDagens analys Resumé

    Är du nyfiken på hur du kan jobba med Native och Influencer Marketing? Hör av dig till oss så hjälper vi till.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.