Foto: Kristinehamns kommun
Vi är stolta över att vårt samarbete med Kristinehamns kommun prisas. Det är kampanjen ”Herrgård söker nytt liv” som tilldelats Värmlands kommunikatörspris 2025!
Kampanjen var bärande i försäljningen av Gustafsviks herrgårdspark, och syftade till att öka köpeskillingen samt skapa största möjliga uppmärksamhet genom kreativa och kostnadseffektiva PR-insatser. Resultatet blev en charmig och lekfull PR-kampanj, där herrgården sökte en ny livskamrat på Tinder.
Slutet gott, allting gott – köpeskillingen överträffade målsättningen och herrgården Gustaf S. Vik, fann sin ”perfect match”!
Kommunikationschef Elma Pasalic Östborg, Kristinehamns kommun, lyfter fram vikten av mod och samarbete:
– Det här är ett fantastiskt kvitto på att när vi som avdelning får resurser i form av tid och utrymme så vågar vi tänka nytt och stort. Det kan driva verklig förändring! Bakom kampanjen står ett starkt lagarbete, både internt i kommunen och i samarbete med byrån Four PR. Det känns otroligt roligt att vårt mod belönas, säger Elma Pasalic Östborg, kommunikationschef i Kristinehamns kommun.
Johanna Ivarsson, mark- och exploateringshandläggare, Kristinehamns kommun, betonar det strategiska värdet:
– Som kommun har vi ett ansvar att både vårda och utveckla våra tillgångar. Genom en genomtänkt försäljningsprocess kunde vi inte bara nå rätt köpare, vi kunde också frigöra resurser för andra prioriterade områden. Det här är ett exempel på hur strategisk markförsäljning kan skapa långsiktiga värden, säger Johanna Ivarsson, mark- och exploateringshandläggare i Kristinehamns kommun.
Hannes Kataja, Four PR, hyllar Kristinehamns kommuns öppenhet att tänka nytt:
– Hela projektet med Gustaf S Vik har varit fantastiskt roligt. Vill passa på att skicka en stor eloge till Kristinehamns kommun som vågade tro på konceptet och det är jättekul att kampanjen fick så stor spridning. När köparen sedan var klar och det visade sig vara en person som svarade på Gustafs kontaktannons, ja det var verkligen grädden på moset, säger Hannes Kataja, PR-konsult på Four PR.
Vill du läsa mer om kampanjen? Klicka här för att läsa caset.