PR-stöd | När ett pris ska kommuniceras
Skrivet av

Martin Ruist

7 november
2019

PR-stöd | När ett pris ska kommuniceras |Riksförbundet Unga Musikanter

I vintras bestämde sig RUM, Riksförbundet Unga Musikanter, för att ta ett helomtag på kommunikationen för att öka sin synlighet och sitt inflyttade, och till sin hjälp har de oss på Four PR. Förutom ett helomtag på kommunikationen hjälpte vi i april till med presshantering kring RUM:s förbundsarrangemang Framtidens Musikpris – ett arbete som resulterade i 83 pressklipp.

Bakgrund

RUM, Riksförbundet Unga Musikanter, är en av Sveriges största ungdomsorganisationer, med drygt 40 000 medlemmar, som samlar barn och unga som spelar instrument, sjunger, dansar eller spelar teater. För att driva opinion kring sin politiska fråga om ungas möjligheter till musicerande delar RUM varje år ut Framtidens Musikpris. Framtidens Musikpris sammanför branschen och uppmärksammar pedagoger, eldsjälar, organisationer, skolor, ensembler och unga som skapar förutsättningar och möjligheter för ett rikt framtida musikliv. Prisceremonin är en manifestation för att ge inspiration och uppmuntran till den som står bakom initiativ, projekt och gärningar som ger glädje för så många.

Strategi och genomförande

Ett av målen med Framtidens Musikpris är att sprida budskapet, men intresset från media har tidigare varit svalt. 2019 tog RUM hjälp av oss, vilket skulle visa sig vara ett väldigt lyckat beslut. Totalt skickade vi ut fyra pressmeddelanden med olika vinklar. Det första handlade om att alla nomineringar till Framtidens musikpris var klara. Pressmeddelandet anpassades till lokalmedier där de nominerade kom ifrån, vilket totalt genererade nio anpassade texter. Här hade vi givetvis kunnat nöja oss med att bara skicka ut ett brett pressmeddelande med alla nomineringar och sluppit mycket extraarbete att göra helt lokalt anpassande texter. Men med vetskapen att det ger bättre synlighet och resultat för RUM var det ett självklart val att gå hela vägen. Det andra pressmeddelandet handlade om att de artister som skulle gästa under ceremonin var klara. Detta pressmeddelande anpassade vi mot kulturmedier. Det tredje var ett pressmeddelande med en kombinerad pressinbjudan till relevanta journalister. Därefter följde vi upp för att se intresset bland journalister att komma till ceremonin. Det är långt ifrån alltid som journalister har tid att bevaka prisutdelningar och ceremonier på plats, men även inbjudan till evenemanget är kommunikation där du har chans att bygga och utveckla en relation med journalisterna. I det här fallet fick vi god kontakt med TT Nyhetsbyrån, som efter ceremonin publicerade en artikel med samtliga vinnare.

Resultat

Pressarbetet kring Framtidens Musikpris slog väldigt bra. Att anpassa pressmeddelanden lokalt har flertalet gånger visat sig vara ett lyckat koncept. Bara efter första pressmeddelandet hade vi fått 23 genomslag och tack vare bra dialog med TT där vi hade ett bra nyhetsvärde att förese dem med, fick prisutdelningen bra spridning över landet. Totalt resulterade arbetet i hela 83 artiklar.

Så här säger Hanna Fred Ekman, kommunikations- och projektsamordnare på RUM, om vårt samarbete:

– När en är i organisationen är det ibland svårt att vara objektiv och ha ett holistiskt helhetsperspektiv. Vi vet vad vi vill åstadkomma och vill därför ha hjälp och utöka vår kompetens. Där har Four PR verkligen kunnat möta oss, och vi har redan haft jättestor nytta av att ha dem vid vår sida bara i det lilla vi hunnit göra.

Läs mer om Riksförbundet Unga Musikanter här.

Vill du veta mer? Kontakta

Martin Ruist

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.