Diskussion om slogans i NA – men behövs de verkligen?
Skrivet av

Fredrik Stengarn

29 februari
2012
29 februari
2012

Diskussion om slogans i NA – men behövs de verkligen?

Just nu pågår det en diskussion på NA.se – initierad av just NA – om slogans. De har presenterat lite kommunslogan i ett uppslag i gårdagens tidning (28/2). En nätartikel om det hittar ni här. NA har som idé att få in nya förslag på slogans till de olika kommunerna i länet genom läsarförslag.

Det är lite oklart vad det är som  startat denna slogansdrive hos Örebros största lokaltidning, men visst får vi ge dem en eloge för att de vill engagera befolkningen i varumärkestänk.

Däremot tror jag inte att slogans är helt rätt väg att gå när en kommun vill bygga sitt långsiktiga varumärke.

Örebro arbetade med sin slogan ”Överraskande Örebro” under en längre tid, något som användes flitigt i marknadsföringen av Örebro. Det är fortfarande oklart vilken effekt den hade, men vi på Four var tidigt ute och kritiserade den i en debattartikel i just NA i oktober 2010. Den kan ni läsa här. Vi ansåg att ”Överraskande Örebro” kunde misstolkas och konotera till negativa saker, som vi skriver i debattartikeln. Den här lilla insatsen ledde till bland annat en radiodebatt mellan mig och Örebros turistchef Björn Fransson på Örebrokompaniet. Den kan ni hitta här. Björn skrev även en replik på vår debattartikel och försvarade Örebros val av slogan.

Det skulle dröja inte mindre än fem månader innan vi fick skicka ut det här pressmeddelandet. Örebros slogan var nu skrotad. Vi kan inte hjälpa att vi känner oss en smula delaktiga i det beslutet, men DET är inget vi säkert kan veta.

Örebro jobbar sedan mars 2011 helt slogansfritt. Det här är en strategi som vi ställer oss bakom helt och hållet. Utan att för den sakens skull vara helt fientliga till att de börjar använda en slogan igen – men då ska det vara en riktigt klockren slogan.

Rent PR- och varumärkesmässigt tror jag Örebro kan komma längre på att långsiktigt förändra människors inställning och attityd till Örebro som stad. En slogans riskerar att bli oerhört pajig och saknar för ofta den där effekten man eftersöker.

I NAs publicering igår (28/2) får PR-konsulten Mikael Persson på PR-byrån Westander i Stockholm uttala sig (hallå NA, ni har ett lokalt alternativ i er egen stad! Haha.) om slogans och huruvida de är bra eller dåliga. Han betonar att långsiktighet är a och o, samt att det nog finns många slogans som inte har någon effekt. Där håller vi med. Däremot vill jag påstå att en kommun som jobbar slogansfritt får en större frihet att ladda stadens namn med de hållbara och långsiktiga värden som krävs för att stadens varumärke ska bli starkt och för att staden ska bli attraktiv för människor att leva i.

Så ett varningens finger till alla kommuner som lägger stora summor i PR- och reklambyråernas fickor för att få slogans utarbetade – tänk till, behöver ni verkligen en slogan? I många fall går det bättre utan.

Jag tror Örebro har gjort helt rätt som jobbar från en bredare plattform än att bara låsa sig till en slogan. Det känns modernt.

/Fredrik

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.