Skrivet av

Johanna Lidman

20 augusti
2017

Almedalen | Ford lämnade bilen hemma och tog elcykeln (!) till Visby för att kommunicera mobilitetlösningar | Ford Motor Company

Under Almedalsveckan 2017 var biltillverkaren Ford Motor Company på plats. Men inga bilar syntes till i Fords monter. Istället erbjöds lån av elcyklar och diskussioner om framtidens mobilitet.

Bakgrund och syfte
De senaste åren har Ford ställt om sin affärsmodell från att vara en biltillverkare till att bli en bil- och mobilitetsleverantör. I början av 2016 startades dotterbolaget Ford Smart Mobility LLC, som enbart fokuserar på just smart mobilitet och hur transportlösningar ser ut i framtiden. Men det räcker inte med att en biltillverkare börjar tänka om och tänka nytt. Resten av branschen, beslutsfattare och konsumenter måste också med på tåget. Med det som utgångspunkt fick vi i uppdrag att ta fram ett koncept för Fords Almedalsnärvaro, med syfte att få Almedalsbesökarna att börja prata framtidens mobilitet istället för dagens bilar. Four PR hade sedan ansvar för hela projektet, från ax till limpa och från strategisk planering till bemanning och genomförande.

För att skapa vår lösning utgick vi från en lista av förutsättningar:

  • De flesta saknar en tydlig bild av Ford, och få känner till Fords tätposition när det kommer till teknisk innovation och mobilitettjänster vid sidan av själva bilen.
  • Flera andra biltillverkare är på plats i Almedalen, och det pratas nästan enbart om elbilar eller alternativa, vegetabiliska drivmedel. För att synas med något annat ämne måste vi sticka ut, rejält.
  • Under Almedalsveckan finns ett tydligt mobilitetsproblem, nämligen att det ofta är långt till sovplatsen, och för lite tid mellan viktiga seminarier och möten för att hinna tillbaka under dagen för en stunds vila eller hämta ny energi.
  • Cykelpooler är ett av områdena som Ford Smart Mobility jobbar med för att lösa storstäders trafikutmaningar

Syftet blev att visa alla som är intresserade av framtidens bilism att Ford har engagemang och visioner för att lösa mobilitet i framtiden. Vi ville förmedla att Ford inte bara är en biltillverkare, och berätta om hur företaget ställer om hela sin verksamhet och affärsplan till att bli en mobilitetsleverantör. Vi ville berätta att Ford uppmuntrar och odlar innovation för framtidens mobilitetslösningar i hela sin organisation, och sist men inte minst ville vi skapa en snackis om Ford som den enda biltillverkaren i Almedalen utan bilar.

Konceptet – Ford löser mobilitetsproblem i Almedalen
Vårt avstamp blev att försöka lösa Almedalsbesökarnas mobilitetsproblem med att kunna uträtta snabba ärenden i huset eller liknande, en bit utanför murarna. Det är typiskt ett sådant problem som Ford Smart Mobility hittar olika, nya lösningar för. EftersomFords egna poolcyklar och elcyklar ännu bara finns i USA och Centraleuropa beslutade vi oss för att fråga svenska EcoRide, som är ledande i Sverige på elcyklar. De står för samma kvalitetslöfte som en bil från Ford, så det blev en perfekt matchning. Montern fylldes med en uthyrning av elcyklar, tillsammans med en rad andra aktiviteter – alla med fokus på samtal om framtidens mobilitetslösningar.

För att få en lånecykelaktivitet att fungera i Almedalen ställs höga krav på platsen. Montern måste vara stor, ligga centralt för att folk ska hitta dit, men samtidigt ligga så att det är enkelt att ta sig ut med cykel, utan att behöva ge sig igenom det konstanta folkvimlet i centrala Visby. Vi hittade den perfekta platsen: en 20 meter lång monter längs med Hamngatan, mellan Donners plats och hamnen. Det är en gata som nästan alla Almedalsbesökare passerar någon gång varje dag, men du tar dig ändå enkelt ut på de mer cykelvänliga stråken i stan. Mycket riktigt visade sig ytan vara perfekt för Fords närvaro, och folkströmmen till montern var konstant hela veckan.

Montern
Montern med cykelutlåningen var också en lounge där besökarna kunde sjunka ner en stund för en andningspaus i det oftast hektiska schemat i Almedalen. Där fanns sköna strandstolar, sittsäckar och möjlighet att ladda mobilen. För att ge en liten aptitretare om vad smart mobilitet skulle kunna göra i framtiden användes en VR-simulering av en matleverans som sker med förarlösa skåpbilar och med en drönare som flyger upp leveransen ända upp på balkongen.

Vi drev också diskussion med besökarna om delningsekonomi, där svaren sparades digitalt så att alla kunde ta del av dem oavsett när man besökte montern, för att väcka ett förändrat perspektiv kring vad som är möjligt att dela på, för att spara på jordens resurser.

Resultat och genomslag

Det blev en väldigt lyckad Almedalsvecka för Ford, med många intressanta samtal och diskussioner om framtidens mobilitet. Att komma till Almedalen utan sin primära produkt, framförallt som biltillverkare, var att sticka ut hakan.

Närvaron resulterade bland annat i följande genomslag:

  • Över 50 pressklipp
  • Nominerade till ”Hetast i Almedalen”
  • Besökarna cyklade tillsammans 130 mil under veckan, eller som från Visby till Paris
  • 500 personer engagerade sig i Fords digitala samtal om delningsekonomi

Det finns så mycket mer än bara bilarna i Ford, och Four PR fick ganska fria händer att planera vår almedalsnärvaro utifrån premissen att vi ville gå in med ett annat perspektiv än det förväntade. Vi är jättenöjda med både resultatet och genomförandet, från start till mål. Responsen på att lämna bilarna hemma var enorm, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Motor Company Sverige.

 

 

Vill du veta mer? Kontakta

Johanna Lidman

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!