Lucka 7
Skrivet av

Fredrik Stengarn

8 december
2010
8 december
2010

Lucka 7

Tips 8: Bli expert på din målgrupp. Det gäller att känna till sin målgrupp väl innan man göra några insatser vad gäller PR- och marknadsföring. Intressen eller rent allmän fakta om målgruppen, även det mest obetydliga kan vara relevant när det väl kommer till kritan.

Exempel kan vara 80-talisterna;

  • Det råder hög arbetslöshet hos 80-talisterna och den är högre bland män än kvinnor.
  • Populäraste killnamnet är Johan och tjejnamnet är Anna
  • Den viktigatse händelsen för 80-talisterna är terrorattacken 2001 i New York.
  • Det viktigaste när de söker jobb är att det är högavlönat
  • Björnes magasin är det TV-program som gjort störst intryck hos 80-talisterna

Och så vidare. Allt ovan kan tyckas oviktigt, men de säger en hel del om 80-talisterna och om det är de som man ska marknadsföra mot är det viktigt att veta vad de refererar till och vad de har för tankar i olika frågor.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.