Reklam och PR – vad är skillnaden?
Skrivet av

Fredrik Stengarn

14 februari
2011
14 februari
2011

Reklam och PR – vad är skillnaden?

Vad är skillnaden mellan PR och reklam?
Bild från fotoakuten.se

Tänkte förklara lite närmare skillnaden på PR (public relations) och reklam. Det är ofta många som tror att vi jobbar i reklambranschen. Det gör vi till viss del, men inte alls i samma utsträckning som en reklambyrå gör.

Såhär; ett företag vill marknadsföra sig. De väljer att satsa på reklam. De anlitar en reklambyrå för att ta fram en idé, samt producera reklamen. Detta kostar en viss summa. Sen bokar marknadsavdelningen upp reklamplatser i radio, TV, tidningar eller vad som nu kan tänkas vara rätt kanal. De får en faktura för utrymmet de köpt. Reklam kostar alltså mycket pengar.

Det där är reklam.

När det gäller PR ser det lite annorlunda ut. En PR-byrå jobbar mer långsiktigt med företags varumärken och kommunikation. Det här sker på en mer strategisk nivå. Företag anlitar en PR-byrå för att jobba aktivt och långsiktigt med att få ut företagets varumärke hos allmänheten. Det handlar om allt från i vilka sammanhang man ska synas till hur ett företag ska kommunicera internt och externt. Väldigt ofta handlar PR om att hitta vinklar för företaget där man kan uppnå genomslag på så kallad redaktionell plats. Ofta finns det nyhetsvärde i mycket av det som ett företag gör – vi på PR-byrån ser till att det faktiskt blir en nyhet. Eller enkelt uttryckt; vi får media att fylla sitt innehåll med våra kunder och deras budskap.

Men reklam då? Jodå, PR-byråer kan ofta ligga bakom olika kampanjer hos företag där man i kampanjerna väljer att göra reklam i olika medier. Här ligger PR-byrån ofta bakom idéerna och strategierna för hur kampanjen ska utföras. Och en reklambyrå tar fram allt reklammaterial.

Så; reklam är annonser på köpt plats. PR är långsiktiga strategier och aktiviteter för att upprätthålla goda relationer till olika intressegrupper.

För skojs skull ställde jag en öppen fråga på min Twitter;.

Fick följande svar;

/Fredrik

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.