Jättekaninen i Örebro är en grym PR-investering!
Skrivet av

Fredrik Stengarn

18 augusti
2011
18 augusti
2011

Jättekaninen i Örebro är en grym PR-investering!

Foto: openart.se

Foto: openart.se

Självklart är Open Art en grym investering för Örebro. Sen om man tycker det är snyggt eller ej ligger ju, som bekant, alltid i betraktarens ögon. Med det sagt vill jag gå lite närmare på årets Open Art och kanske framförallt jättekaninen.

Det har ogillats och gillats, hela Open Art-projektet ställer frågan om vad skattepengar ska gå till på sin spets. En ytterst politisk fråga. Och det politiska tänker jag lämna åt de som kan tycka till om det bättre än vad jag kan. Men jag kan konstatera att Örebro har dragit stor nytta av Open Art, speciellt i årets upplaga.
Jag vill påstå att den jättestora gula kaninen och de vita gubbarna varit de mest gynnsamma utställningsobjekten. De har nämnts i både lokalpress och rikspress (framförallt den stora kaninen).

Örebro har en viss marknadsföringsbudget och en viss budget för kultur. I Open Art har man enligt min mening lyckats mixa dessa väldigt klokt. Örebroarna får uppleva konst på en hög internationell nivå, samtidigt som staden får en exponering och marknadsföring på redaktionell plats som vi inte haft sedan de hemska överfallsvåldtäkterna ägde rum i staden.

Dessutom har det strömmat in människor från Örebros omnejd för att ”kolla in den stora kaninen”, i samband med dessa besök spenderas det givetvis pengar i staden.

Allt är således väldigt gynnsamt.

Örebroarna har haft blandade åsikter. Hörde ett par äldre damer som tyckte kaninen såg ”anskrämlig ut”, samtidigt som andra sagt att den är ”cool” och ”gullig”. Personligen älskar jag den! Den här typen av utställningsobjekt har storstadsklass över sig.

I ärlighetens namn är jag imponerad att Örebro vågat genomföra detta projekt, hade egentligen förväntat mig att något sådant här endast händer i Stockholm, Köpenhamn eller storstäder som New York och London.

Den stora gula kaninen utmanar allas sätt att tänka och tycka. Det finns ingen som inte har en åsikt om kaninen. Det har sagts att den är för dyr, ful, stor, konstig, fin, i vägen och till och med det bästa som hänt i Örebro.

Allt det här gör att kaninen fyllt sitt syfte. Det har skrivits en hel del om den ute i landet och även internationellt. Bara en sådan sak. De vita gubbarna har haft sin egen lokala följetång med tågfärder till Mjölby och efterfestande.

Enligt min mening har Open Art dragit in mer i form av PR och pengar än vad den kostat.

Men jag vill ändå trots allt påstå att vi hade kunnat få enormt mycket mer uppmärksamhet kring hela Open Art. Hade man jobbat med ett aktivt PR-arbete kring projektet hade de kunna få uppmärksamhet i fler tidningar. Med nyhetstorkan i sommar, samt den effekt som den stora gula kaninen gett i kombination med alla häftiga bilder på den hade Örebro och Open Art kunnat casha ut mer bra PR ur projektet.

Därför vill jag uppmana Open Art-projektets ansvariga att arbeta mer med strategisk och omfattande PR nästa år. Då kommer den här typen av projekt löna sig i mycket större utsträckning. Och jag hoppas att det även nästa år dyker upp något i klass med kaninen.

Vi på Four PR väntar erat samtal.

/Fredrik

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.