Ung entreprenör skapar nytt resecentrum i Örebro
Skrivet av

Martin Ruist

4 oktober
2012
4 oktober
2012

Ung entreprenör skapar nytt resecentrum i Örebro

Diskussionerna kring Örebros resecentrum har varit många i flera års tid. Att området behöver göras om är många överens om, men däremot är det svårt att veta vad som ska göras. I senaste numret av Tillsammans i Mälardalen som ges ut av TiM, Trafik i Mälardalen, skrivs om ett mycket avancerat medborgarförslag. Det är gymnasiestudenten Thomas Björkroth som gjort en helt genomtänkt digital 3D-modell av hur resecentrumet skulle kunna se ut. Förslaget har nergrävda spår, glasväggar, koloniområde på taket, butiker, kaféer och kontor, och är också ritat med ett hållbart tänkande och klimatsmarta lösningar. Enligt egen utsago har Thomas även haft koll på ekonomin i sin modell och hävdar att den går att finansiera.

Hela förslaget är snyggt och jag hade trivts med att mötas av ett resecentrum i den utformningen när jag kommer till Örebro på morgonen. Men det mest imponerande är entreprenörskraften hos Thomas. Ambitionsnivån är enorm – Thomas la över 400 timmar på att rita 3D-modellen – och har han dessutom lyckats ha koll på ekonomi och miljö i arbetet så att det är genomförbart borde han vara en unik kompetens för arkitektbyråer eller byggprojektkontor. Och killen är alltså 18 år gammal. Hade jag arbetat i den branschen hade jag inte tvekat en sekund att ringa och försöka knyta honom till mitt företag.

Den här entreprenörsandan finns hos unga idag. Vi på Four PR engagerar oss mycket i att uppmuntra och släppa fram den. Vi startade företag för att vi ville göra en skillnad, utan att egentligen veta vad vi gav oss in på. Vi var unga, men visade att det gick. Entreprenörsanda behöver inte utmynna i att man startar sitt eget företag, för det är precis samma anda som behövs på anställdnivå i företagen. Därför måste vi alla hjälpas åt att ta vara på personer som Thomas!

Ta gärna en titt på Thomas förslag till nytt resecentrum i Örebro i hans youtube-film som finns inbäddad här nedan.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.